W Kongresie wzięli udział przedstawiciele firm związanych z przemysłem i rynkiem motoryzacyjnym, eksperci, przedstawiciele świata polityki i organizacji, jak PAiH, PARP, STM, SIMR, SKFS, WAT, MOVEO, ITS, Koalicja Bezpieczni w Pracy. Kongres podzielony był na panele dyskusyjne o różnej tematyce. Jednym z najważniejszych był panel „produkcja, handel i usługi w motoryzacji”. Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, oświadczył, że branża motoryzacyjna jest doceniana przez rząd. Wystąpili także reprezentanci europejskich lobbystów - Frank Schlehuber z organizacji CLEPA oraz Sylvia Gotzen z FIGIEFA, którzy omówili problemy związane z możliwością likwidacji złącza OBD w pojazdach na korzyść bezprzewodowego przesyłania danych do centrali producenta auta. Wprowadzenie takiego systemu może zagrozić istnieniu niezależnych warsztatów samochodowych.
Na sali byli obecni szefowie firm dystrybuujących i produkujących części zamienne, którzy w formie głosowania odpowiadali na zadawane pytania. Okazało się, że przychody w III kwartale tego roku w stosunku do II kwartału wzrosły u 69% dystrybutorów, a u 25% spadły. Natomiast aż u 95% dystrybutorów wzrosły przychody w III kw. 2017 r. w stosunku do III kw. 2016 roku. Natomiast jeśli chodzi o prognozy na koniec roku 2017, najwyższych wzrostów przychodów, przekraczających 10%, spodziewa się aż 55% dystrybutorów, wzrostu przychodów do 10% - oczekuje 22% dystrybutorów, a utrzymania dotychczasowych przychodów spodziewa się 16% dystrybutorów. W głosowaniu dotyczącym roku 2018, aż 61% dystrybutorów i 35% producentów prognozuje 10% wzrost przychodów w przyszłym roku w stosunku do 2017 roku.
Krzysztof Soszyński, Wiceprezes Inter Cars, wyodrębnił kluczowe trendy rynkowe: cyfryzacja, pojazdy autonomiczne, elektromobilność, połączone pojazdy i współdzielenie samochodów. Określił trzy scenariusze rozwoju elektromobilności. W scenariuszu prowokacyjnym nastąpi powolny rozwój elektromobilności, w scenariuszu zrównoważonym można oczekiwać systematycznej transformacji rynku przez zastępowanie aut z silnikami spalinowymi pojazdami hybrydowymi i elektrycznymi. Natomiast w scenariuszu intensywnym nastąpi gwałtowny rozwój elektromobilności. Dla branży afermarketowej korzystny jest scenariusz prowokacyjny lub zrównoważony ze względu na utrzymanie stabilnego wzrostu w produkcji, handlu i usługach. Głosowanie wśród obecnych na sali pokazało, że gwałtownego rozwoju elektromobilności obawia się 75% dystrybutorów i 60% producentów.