Pęknięcie tarczy hamulcowej. W jaki sposób do niego dochodzi?
Klocki i tarcze hamulcowe – prosty zysk dla warsztatu
2023-01-26
Rafał Majchrzak
Serwisowanie układu hamulcowego należy do najważniejszych czynności przeglądowych, jeśli chodzi o eksploatację samochodów osobowych, ciężarowych i dostawczych. Częścią systemu odpowiedzialnego za bezpieczne hamowanie są klocki oraz tarcze hamulcowe. Na ich wymianie warsztat w prosty sposób może otworzyć się na jeszcze większy zysk. Oto, co powinieneś wiedzieć o nich wiedzieć.
Co warto sprawdzić podczas wymiany klocków hamulcowych?
Potrzebne jest skontrolowanie stanu tarcz hamulcowych, poprawności działania zacisków oraz sprawdzenie, czy na przewodach hamulcowych nie doszło do korozji przewodów sztywnych i parciejącej gumy przewodów miękkich bądź wycieku płynu. Dobrym pomysłem jest też wyczyszczenie i odpowiednie nasmarowanie prowadnic zacisków. Na rynku występują również modele prowadnic, których się nie smaruje. Warto przed rozpoczęciem prac zajrzeć do dokumentacji technicznej i się upewnić, czy akurat takie występują w pojeździe.
Warto też zadbać o klocki tuż po ich wymianie. Należy zwrócić klientowi uwagę, aby po wymianie klocków przez kilkadziesiąt kilometrów powstrzymał się od gwałtownego hamowania (lepiej wówczas hamować delikatniej, bardziej pulsacyjnie), skupił się na hamowaniu silnikiem. Dzięki ostrożności, klocki mają szansę na dopasowanie się do tarczy hamulcowej.
Istnieją dwie metody docierania klocków. Pierwsza z nich to spokojna jazda przez 1000 kilometrów, zaś druga to wykonanie cykli 10 hamowań (przez mechanika lub klienta już po odbiorze samochodu – wtedy należy poinformować klienta o takiej potrzebie, żeby uniknąć reklamacji).
Sprawdź ofertę z płynami hamulcowymi
Ile kosztują klocki hamulcowe? Jak wygląda sprawa trwałości poszczególnych rodzajów?
Ceny są wypadkową kilku rzeczy: wartości narzuconej przez producenta, wielkości klocków oraz kosztu użytych materiałów. Na zakup zestawu wydamy od kilkudziesięciu do ponad tysiąca złotych za komplet. Jeszcze droższe mogą być klocki sportowe (tuningowe). W nich wykorzystuje się – jako tworzywo – miedź i aluminium, co sprawia, że proces hamowania jest jeszcze bardziej skuteczny. Z kolei wykorzystywane powszechnie klocki ceramiczne gwarantują większą odporność na zużycie, a pył powstający z nich podczas hamowania znacznie mniej brudzi felgi. Niestety tego typu klocki przyczyniają się do szybszego zużycia tarcz.
Kiedy trzeba wymienić klocki hamulcowe w samochodzie?
Czujniki zużycia pomagają kierowcy ocenić, kiedy wymiana jest konieczna. Zwykle są podpięte do jednego klocka, stąd też warto sprawdzić, czy także drugi klocek nie został już w pełni zużyty. Oczywiście powinno wymienić się oba klocki na jednym kole, natomiast czasem ten bez zamontowanego czujnika zużyje się szybciej. Charakterystyczne piszczenie blaszki w klocku to dowód na to, że jest on do wymiany.
W nowszych samochodach mamy do czynienia z elektronicznymi czujnikami zużycia, gdzie komunikat o konieczności wymiany wyświetli się na desce rozdzielczej. Przy agresywnej jeździe klocki potrafią wytrzymać 15 tysięcy km, zaś przy spokojniejszej – nawet 50 tysięcy km.
Kup zaciski hamulcowe
Z czego wykonane są tarcze hamulcowe?
Tarcze hamulcowe produkuje się z różnych materiałów: do najczęściej wykorzystywanych należy żeliwo, stal (jak również stop stali), węglik krzemu oraz włókno węglowe. Wyróżniamy:
- tarcze pełne, które nie posiadają wgłębień i wyżłobień, ani też kanałów, przez które mogłoby wydostawać się gorące powietrze,
- tarcze wentylowane – z żebrowaniem, które umożliwia odpływ gorącego powietrza,
- tarcze nacinane – z rowkami,
- tarcze nawiercane – z wgłębieniami,
- tarcze hamulcowe wiercone (posiadające otwory przepuszczające wysoką temperaturę, gazy wytworzone podczas hamowania i pył),
- tarcze ceramiczne,
- tarcze kompozytowe, dwuczęściowe.
Kiedy tarcze hamulcowe należy wymienić?
Zużyte tarcze hamulcowe mogą bardzo łatwo się odkształcać. Efektem tego procesu jest tzw. słyszalne bicie tarcz hamulcowych. Będzie ono odczuwalne w chwili, gdy naciśniemy pedał hamulca. W 99 proc. przypadków dla kierowcy jest to sygnał, że problem jest w zużytych tarczach hamulcowych. W tym wypadku konieczna będzie ich wymiana.
Podstawowa przyczyna wymiany tarcz to zbyt mała grubość – wymaganą wartość minimalną podaje zwykle producent. Tarcze wymienia się również, gdy na krawędzi wytworzy się rant, dojdzie do uszkodzeń mechanicznych, a także w przypadku wystąpienia korozji.
Warto zatem zapytać klienta, czy poprzednio były już wymieniane klocki hamulcowe – najlepiej, aby każdorazowo wymieniać klocki wraz z tarczami (maksymalnie dwie wymiany klocków na jeden komplet tarcz).
Chemia do konserwacji układów hamulcowych
Jaki jest koszt wymiany tarczy hamulcowej?
Cena wymiany tarcz hamulcowych dla jednej osi wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych (wlicza się w to koszt wymiany i cenę części). To, ile zapłacimy za części, zależy od producenta.
Wymiana kosztuje klienta średnio 150-200 zł. Przy założeniu, że mechanik obsłuży 3 auta dziennie, pracując przez około 22 dni robocze w miesiącu, łącznie może to oznaczać zysk na poziomie 9900 – 13200 zł (przy czym odliczyć należy również koszty w postaci 12-procentowego podatku dochodowego i 23-procentowy VAT).
Wybierz i kup klocki hamulcowe
Czytaj także:
Dlaczego współpracować z Inter Cars?
Skorzystaj z katalogu Inter Cars i zapisz się do newslettera – będziesz wówczas na bieżąco ze wszystkimi produktami w naszej ofercie, które mogą pomóc ci w lepszym funkcjonowaniu warsztatu!
Zapraszamy również do udziału w konkursie w naszych kanałach w social media (Facebook, Instagram) – sprawdzisz tam wiedzę nt. układów hamulcowych, a dla tych, którzy zapoznali się z artykułem i poprawnie odpowiedzą na nasze pytania w komentarzach, rozlosujemy 3 nagrody.