Rozwój rynku nowych samochodów ciężarowych był w ciągu 2017 roku umiarkowany. W niektórych miesiącach (luty, kwiecień, czerwiec) zmagał się ze spowolnieniem, do którego w listopadzie i grudniu dołożyły się utrudnienia administracyjne spowodowane wdrażaniem nowego systemu CEPiK 2.0. Niewykluczone, że część rejestracji przesunie się i wzmocni zwyczajowo słabsze rejestracje w styczniu br. Jednak końcowy rezultat zarejestrowanych samochodów ciężarowych w całym 2017 roku jest satysfakcjonujący. Odzwierciedla pewną stabilizację rynku i jego 3,9% wzrost po dwóch wcześniejszych latach (2016 i 2015) bardzo dynamicznego rozwoju – odpowiednio o 18,7% i 26,7%.
W minionym roku zarejestrowano 21 063 ciągniki, a ich liczebność zwiększyła się o 21 sztuk (+0,1%) w porównaniu do 2016 r. Przybyło też 6 595 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+18%; +1 008 szt.).
W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t najwięcej pojazdów wydał DAF - 5 070 szt. chociaż jego skumulowane tempo wzrostu malało w ciągu roku. W stosunku do 2016 r. sprzedaż DAF-a zwiększyła się o +5,4%. Dość nieoczekiwanie drugie miejsce zajął MAN. Przełamał wcześniejszy spadek do +0,9% w skali roku i zarejestrował 4 733 pojazdy. Za nim uplasowała się Scania z najwyższym wzrostem w pierwszej trójce +6,5% po zarejestrowaniu 4 726 szt. Na czwartym miejscu znalazło się Volvo (4 378 sztuk), ze spadkiem -3,3% w skali roku, a przypomnijmy, że w 2016 roku producent ten zajął trzecie miejsce. Mercedes-Benz (4 322 szt.; +8,0%) zakończył rok na piątej pozycji. Kolejne miejsce zajęło Iveco (2 456 szt., +6,4%), a ostatnie miejsce - Renault (1 778 szt., +7,2%).
Firmy rejestrujące na regon objęły 91,1% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76,1% rynku wobec ich udziału rok wcześniej 75,5%.
Samochodów najcięższych o DMC pow. 16t. sprzedano 25 314, to o 3,6% więcej niż w 2016 r. Na pierwszym miejscu jest DAF z 5,9% wzrostem (5 005 szt.), druga Scania (4 726 szt.; ze wzrostem o 6,5% r/r). Na trzecim miejscu jest Volvo (4 356 szt; -3,6%), a za nim MAN (4 205 szt; -0,1%;). Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz (3 854 szt.; +6,7%). Na szóstym miejscu uplasował się Renault (1 741 szt., +9,2%), a na siódmym – Iveco (1 299 szt., +6,6%).