Rynek autobusów w październiku
Październik przyniósł dalszy spadek na rynku używanych autobusów w Polsce – podają Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK.
W tym miesiącu odnotowano 247 rejestracji sprowadzanych autobusów. Natomiast w październiku poziom sprzedaży nowych autobusów był wyższy niż we wrześniu i osiągnął poziom 140 szt., czyli o 38 szt. więcej niż przed rokiem (+37,2%).
Autobusy używane
W ciągu 10 miesięcy zarejestrowano w Polsce 2823 używane autobusy, czyli o 193 szt. mniej niż przed rokiem (-6,4%). Najważniejszą częścią rynku używanych autobusów jest kategoria pojazdów międzymiastowych i turystycznych. Wśród sprowadzonych od początku roku pojazdów dominują egzemplarze kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (43% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%).Trzecią grupę stanowią pojazdy starsze, z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%).
Analiza według poszczególnych segmentów funkcjonalnych:
- autobusy międzymiastowe – to główny filar rynku wtórnego, ale ta kategoria przeżywa w tym roku kryzys. Od początku 2017 r. sprowadzono 935 autobusów, czyli o 111 szt. (-0,6%) mniej niż przed rokiem,
- autobusy turystyczne - drugi najważniejszy segment rynku. W tej kategorii rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku zarejestrowano 851 pojazdów, czyli o 61 szt. więcej niż przed rokiem (+7,7%),
- autobusy MINI – od początku roku sprowadzono 590 szt. używanych minibusów, czyli o 189 szt. (-24,3%) mniej niż przed rokiem,
- autobusy miejskie – od początku roku ta kategoria osiągnęła poziom 330 szt. (+72 szt. / +27,9%) i jednocześnie należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych pojazdów,
- pojazdy szkolne – od początku roku sprowadzono 10 szt. takich autobusów.
Zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych autobusów używanych w Polsce jest Mercedes- Benz. W tym roku zarejestrowano ich łącznie 801 szt. (-151 szt. / -15,9%). Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 303 szt., gdzie marka ma 51,4% udziału. To efekt dużego popytu na Sprintera i Vario. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są z tyłu, zajmując odpowiednio: 20,3%, 11,2 i 6,8% w tej części rynku.
Mercedes jest również liderem w segmentach:
- międzymiastowym - z udziałem 25,9% (242 szt.), gdzie sporą popularnością cieszą się modele: O407, O408, Conecto czy Integro,
- miejskim - z udziałem 28,8% (95 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele O405 czy nowsze Citaro.
Niemiecki producent jest wiceliderem w kategorii turystycznej z udziałem 15,8% (134 szt.), gdzie krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy, jak Tourismo czy Tourino. W okresie styczeń-październik 2017 r. drugą pozycję wypracowała sobie Setra z liczbą 325 rejestracji używanych autobusów, czyli o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+1,6%). Setra zajmuje pierwsze miejsce w kategorii autobusów turystycznych (136 szt.) i drugie w kategorii pojazdów międzymiastowych (150 szt.). Najczęściej sprowadzane konstrukcje Setry to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.
Zaskoczeniem jest trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90. autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki. W ciągu 10 miesięcy Iveco odnotowało 289 rejestracji (+46 szt. / +18,9%). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (120 szt.), międzymiastowej (102 szt. i turystycznej (58 szt.). W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-październik br. dobrym wynikiem 196 pojazdów (-10 szt. / -4,9%), w tym autobusy miejskie (71 szt.), turystyczne (68 szt.) i międzymiastowe (43 szt.). Nieco niższy wynik osiągnął w tym okresie holenderski VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 189 pojazdów (+33 szt. / +21,2%), z czego najwięcej pojazdów zarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne (118 szt.).
Autobusy nowe
W październiku 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali 140 nowych autobusów – wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 38 szt. wyższy niż rok wcześniej (+37,2%), kiedy sprzedano 102 pojazdy.
W ciągu 10 miesięcy roku zarejestrowano 1827 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 291 szt. więcej niż przed rokiem (+19%). Najważniejszym motorem napędowym rynku jest kategoria MINI, gdzie zarejestrowano 873 szt. (+208 szt. /+31%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, których skumulowany wynik wynosi 538 egzemplarzy (+42 szt. / +8,5%). Warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się autobusów miejskich z napędami alternatywnymi. Kolejnym segmentem są autobusy turystyczne z wynikiem aż 365 rejestracji (+36 szt. / +11%). Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 51 rejestracji od początku roku. Jak na razie, to najsłabsze ogniwo naszego rynku, także uzyskany wynik (+8 szt. / +19%) należy uznać za bardzo dobry, chociaż wolumen w tej grupie jest niski.
Liderem rynku nowych autobusów jest Mercedes-Benz (844 szt.) przed Solarisem (359 szt.) i …Fordem (155 szt.).