Pomiń nawigację
Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Rynek autobusów w 2017 roku

2018-01-29

W 2017 roku zarejestrowano w naszym kraju 3321 autobusów używanych, czyli o 254 mniej niż przed rokiem (-7,1%). W tym czasie zarejestrowano 2297 nowych autobusów, czyli o 310 więcej niż przed rokiem (+15,6%) – podają Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK.

Wśród sprowadzonych autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (42%), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%). Trzecią - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%).

Analiza według poszczególnych segmentów przedstawia się następująco:

- autobusy międzymiastowe – główny filar rynku sprowadzanych autobusów; sprowadzono 1055 używanych autobusów, czyli o 143 szt. (-11,9%) mniej niż przed rokiem,
- autobusy turystyczne - to drugi, najważniejszy segment na rynku pojazdów używanych, w którym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W 2017 r. zarejestrowano 955 pojazdów tej kategorii, czyli o 12 szt. więcej niż przed rokiem (+1,3%),
- MINI – sprowadzono 721 szt. używanych minibusów, czyli o 194 szt. (-21,2%) mniej niż przed rokiem,
- miejskie – w tym segmencie sprowadzono 382 szt. (+31 szt. / +8,8%).

Ranking marek otwiera Mercedes-Benz, który, podobnie jak przed rokiem, jest liderem rynku autobusów używanych. W 2017 roku zarejestrowano 958 szt. (-181 szt. / -15,9%) używanych Mercedesów. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 378 szt. To efekt dużego popytu na Sprintera i Vario. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym (275 szt.), gdzie sporą popularnością cieszą się modele: O407, O408, Conecto czy Integro,
- miejskim (113 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele O405 czy nowsze Citaro.

Drugą pozycję ma Setra z liczbą 373 rejestracji używanych autobusów, czyli o 8 szt. mniej niż przed rokiem (-1,8%). Setra zajmuje pierwsze miejsce w kategorii autobusów turystycznych (161 szt.) i drugie w kategorii pojazdów międzymiastowych (161 szt.). Najczęściej sprowadzane modele tego producenta to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest trzecie miejsce Iveco, które do tej pory na rynku używanych pojazdów nie stawało na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i rosnącego importu minibusów tej marki. Włoski producent odnotował 329 rejestracji (+38 szt.). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (139 szt.), międzymiastowej (109 szt.) i turystycznej (62 szt.).

W tym roku najaktywniej liderów próbowały dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła rok wynikiem 234 pojazdów (-25 szt. / -9,7%), w tym autobusy miejskie (84 szt.) i turystyczne (77szt.). Nieco niższy wynik osiągnął VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z  wynikiem 205 pojazdów (+28 szt. / +15,8%), z czego najwięcej pojazdów zarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne (123 szt.).

Autobusy nowe

W 2017 r. w Polsce zarejestrowanych zostało 2297 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 310 szt. więcej niż przed rokiem (+15,6%). Najważniejszym motorem napędowym rynku była kategoria MINI, gdzie zarejestrowano 1057 nowych pojazdów, czyli o 199 szt. (+23,2%) więcej niż rok wcześniej.

Kolejnym segmentem, który ciągnie sprzedaż są autobusy miejskie. Ich skumulowany wynik wyniósł 771 egzemplarzy (+48 szt. / +6,6%). Trzecie miejsce zajmują autobusy turystyczne (384 szt.), które kolejny rok z rzędu kończą na solidnym „plusie” (+37 szt. / +10,7%).

W minionym roku autobusów z napędem ekologicznym zarejestrowano 156 szt., co daje blisko 7% udział w całym rynku. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło 81 autobusów z napędem hybrydowym, 63 elektrobusy i 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (1068 szt.), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 770 pojazdów. Pozostałe autobusy pochodziły z segmentu miejskiego (141 szt.), turystycznego (144 szt.)  i międzymiastowego (13 szt.). Drugie miejsce zajął Solaris, który w 2017 r. sprzedał w Polsce 435 autobusów, w tym 432 miejskie i trzy międzymiastowe. To o 30 szt. mniej niż przed rokiem (-6,5%). O sile segmentu minibusów w Polsce świadczy trzecia pozycja marki Ford (175 szt.), która dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita stała się ważnym graczem w kategorii MINI.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email