Niemiecki związek transportowy DSLV poinformował, że najpóźniej do 1 lipca 2020 roku obowiązek posiadania opon zimowych w okresie zimowym będzie dotyczył nie tylko kół na osiach napędowych, ale także przednich kół sterujących w pojazdach ciężarowych. W przypadku ogumienia wyprodukowanego do 31 grudnia 2017 roku wystarczą opony oznaczone homologacją M+S, ale zasada ta będzie aktualna do końca września 2024 roku. Od 1 października 2024 roku natomiast, jako opony zimowe uznawane będą wyłącznie opony oznaczone symbolem 3PMSF, czyli trzech szczytów górskich i śnieżynki. Kierowcy, którzy będą poruszać się po niemieckich autostradach w okresie zimowym bez zamontowanego właściwego ogumienia, będą musieli liczyć się z mandatem w wysokości 60 euro. Właściciel pojazdu, który zezwolił na jazdę z nieodpowiednimi oponami lub zlecił wykonanie trasy, będzie musiał zapłacić dodatkowo 75 euro grzywny.
W większości państw europejskich korzystanie z opon zimowych do pojazdów ciężarowych jest precyzyjnie zdefiniowane. Obowiązek stosowania opon zimowych może być uzależniony od warunków pogodowych, sygnalizacji albo mieć charakter sezonowy.
Wielu producentów ogumienia rekomenduje montaż opon zimowych na wszystkich osiach pojazdów, ponieważ pozwala to skrócić drogę hamowania na śniegu nawet o 10 metrów. Opony zimowe są oferowane w różnych rozmiarach i mają różne właściwości. Wbrew pozorom opony zimowe zapewniają dobrą trakcję na różnych nawierzchniach, nie tylko pokrytych śniegiem. Dla przykładu, opona Continental HTW 2 Scandinavia polecana jest na nawierzchnię mokrą, pokrytą śniegiem lub lodem, a także na nawierzchnię suchą. Dwufazowa budowa bieżnika opony HSW 2 Scandinavia po starciu bieżnika zimowego staje się oponą na oś kierującą z mniejszą liczbą lamelek.
Przygotowując pojazd do okresu zimowego, warto zwrócić uwagę na ogumienie, które ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.