Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Ciekawostki

6 najczęstszych przyczyn uszkodzeń klocków hamulcowych

2023-01-26

Rafał Majchrzak

Przyczyną zużycia lub uszkodzenia klocków hamulcowych jest zbyt długi okres eksploatacji. Stopień zniszczenia zależy od sposobu użytkowania pojazdu. Duży wpływ na niego ma także styl jazdy kierowcy. Oto sześć najważniejszych i najczęstszych przyczyn uszkodzeń klocków.

6 najczęstszych przyczyn uszkodzeń klocków hamulcowych
6 najczęstszych przyczyn uszkodzeń klocków hamulcowych

Szacuje się, że przy spokojnym trybie jazdy zużycie klocków hamulcowych nastąpi nawet po 50 tysiącach kilometrów. Jeżdżąc bardziej agresywnie, może to jednak nastąpić nawet po 15 tysiącach kilometrów. Podczas serwisu, warto sprawdzić, w jakim stanie są klocki hamulcowe. Nadmierne zużycie może – oprócz zagrożenia na drodze, którego chcemy uniknąć – spowodować wymianę tarcz hamulcowych.

Co sygnalizuje, że klocki hamulcowe są zużyte?

Podstawowym elementem sygnalizującym są czujniki zużycia – akustyczny lub elektryczny (informacja na desce rozdzielczej). Może to być także niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku, obniżenie skuteczności hamulców, szum, a także piski od strony kół występujące w trakcie hamowania.

Kup klocki hamulcowe

Wśród najczęściej występujących uszkodzeń klocków hamulcowych występują:

1. Wtrącenia metaliczne w materiale ciernym klocka hamulcowego

Kontakt tarczy hamulcowej ze strumieniem wody chłodzi powierzchnię, ale też powoduje miejscowe obniżenie jej temperatury. Dochodzi do odkształceń na tarczy. Złuszczone cząstki są wcierane w materiał klocka.

Co należy wówczas zrobić? Uszkodzenie może przyspieszyć zużycie tarczy hamulcowej, a także obniżenie współczynnika tarcia pomiędzy tarczą a klockiem hamulcowym. Kiedy takiemu uszkodzeniu klocka współtowarzyszą inne objawy – które powstają z uszkodzenia tarczy hamulcowej – należy wymienić tarczę hamulcową i klocki.

Zobacz ofertę z tarczami hamulcowymi

2. Zdeformowanie płytki nośnej klocka hamulcowego

Klocek hamulcowy pracuje z oporem w prowadnicach uchwytu zacisku. Następuje w nich blokada. Nie zostało to sprawdzone podczas montażu, mimo braku wymaganej swobody ruchu klocka hamulcowego został on zamontowany.

Następuje obniżenie momentu i siły hamowania koła (zwłaszcza przy „łagodnym” zwalnianiu oraz niskich ciśnieniach płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym). W związku z tym, samochód „ściąga” na lewą lub prawą stronę w trakcie wytracania prędkości.

Co należy zrobić? Należy wymienić klocki hamulcowe na obu kołach przy jednej osi. Ważne jest także, aby zlokalizować przyczynę zdeformowania płytki nośnej klocka hamulcowego. Powinno się również sprawdzić tarczę.

Zobacz płyny hamulcowe na Inter Cars e-Catalog

3. Przegrzanie bądź spalenie materiału ciernego na całości lub części powierzchni

Dochodzi do przegrania klocka, w wyniku czego częściowo wypalają się żywice (tj. substancje wiążące materiał cierny klocka). W skrajnych przypadkach materiał cierny odrywa się od płytki.

Do przegrania dochodzi poprzez:

  • brak swobody ruchu klocka w prowadnicach uchwytu zacisku,
  • błędne cofanie się tłoczka w zacisku hamulcowym,
  • trzymanie nogi na pedale hamulca,
  • zbyt długi okres używania hamulców,
  • częste hamowanie (zwłaszcza z dużych prędkości do 0 km/h),
  • przeszkoda w chłodzeniu hamulców, w wyniku zamontowania źle skonstruowanych osłon ozdobnych (czyli kołpaków).

Przez przegrzanie klocka hamulcowego obniża się współczynnik tarcia klocka o tarczę hamulcową. Wymusza to zwiększenie siły nacisku na pedał hamulca dla uzyskania tego samego momentu, siły hamowania, jak przy nieuszkodzonych klockach hamulcowych. Dochodzi także do zmiany właściwości materiału ciernego (jest kruchy i łamliwy) oraz wzrostu zużycia klocka hamulcowego.

Należy zweryfikować, czy przegrzanie hamulców nie jest spowodowane uszkodzeniem zacisku hamulcowego lub innymi przyczynami technicznymi. Trzeba także dowiedzieć się, jak wygląda styl jazdy kierowcy. Kiedy kierowca zbyt często używa hamulca, można ostrzec go przed negatywnymi konsekwencjami takiego działania. W momencie, gdy klocki wykazują objawy przegrzania, należy je wymienić.

Sprawdź ofertę przewodów hamulcowych w Inter Cars

4. „Zeszklenie” materiału ciernego

Przyczynami zeszklenia są:

  • niewłaściwe docierania przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów po montażu,
  • przegrzanie hamulców (na skutek wysokiej temperatury),
  • odkształcenia przy silnych, krótkotrwałych hamowaniach (kiedy są powtarzane).

Chwilowo obniża to moment hamowania. Zaleca się wtedy, by warstwa zeszklonego materiału klocka została usunięta przy odpowiednim użytkowaniu hamulców. Jeżeli styl jazdy kierowcy jest agresywny, warto uprzedzić go w warsztacie o negatywnych skutkach i możliwym zeszkleniu.

5. Nierównomierne zużycie klocka hamulcowego

Przy tej usterce zwiększa się skłonność do pisków i drgań w trakcie hamowania.

Do uszkodzenia dochodzi przez współpracę klocka ze zużytą powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej. Może też chodzić o inne wymiary materiału ciernego niż poprzedni (przez co obecny pracuje w takiej strefie tarczy hamulcowej, w której poprzedni nie pracował). Przyczyną może być też błędny montaż kierunkowych klocków hamulcowych.

Co należy zrobić? Aby usunąć uszkodzenie, należy wymienić komplet tarcz i klocków hamulcowych.

6. Różne zużycie klocków jednego koła

Klocek hamulcowy nie ma swobody ruchu w prowadnicach uchwytu zacisku albo tłoczek zacisku hamulcowego nie cofa się prawidłowo, w wyniku czego następuje ocieranie jednego lub pary klocków o tarczę hamulcową. Istotne jest sprawdzenie stanu blaszek i sprężynek oraz ich ewentualna wymiana.

Ciężko poruszający się tłoczek zacisku hamulcowego nie „wychodzi” z zacisku, zwłaszcza przy niższych wartościach ciśnienia w układzie hydraulicznym. Jeden lub para klocków hamulcowych zużywa się w zależności od tego, czy jest to zacisk „stały” czy „pływający”.

Uszkodzenie może spowodować szybsze zużycie klocka, przyspieszone lub jednostronne zużycie tarczy hamulcowej. Dochodzi do tzw. „ściągania” auta na prawą lub lewą stronę w trakcie hamowania. Mogą zwiększyć się różnice grubości tarczy hamulcowej.

Ważne, aby określić, czy nastąpiło za małe czy za duże zużycie klocka hamulcowego. Zweryfikować w hamulcach obu kół osi swobodę ruchu klocków w prowadnicach uchwytów zacisków hamulcowych, a także swobodę ruchu tłoczków w zaciskach hamulcowych – i to, czy nie uległy zatarciu. Jeśli zużycie któregoś z klocków jest bliskie dopuszczalnemu, trzeba je wymienić.

Czytaj także:

Dlaczego współpracować z Inter Cars?

Skorzystaj z katalogu Inter Cars i zapisz się do newslettera – będziesz wówczas na bieżąco ze wszystkimi produktami w naszej ofercie, które mogą pomóc ci w lepszym funkcjonowaniu warsztatu!

Zapraszamy również do udziału w konkursie w naszych kanałach w social media (Facebook, Instagram) – sprawdzisz tam wiedzę nt. układów hamulcowych, a dla tych, którzy zapoznali się z artykułem i poprawnie odpowiedzą na nasze pytania w komentarzach, rozlosujemy 3 nagrody.




Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email