Pomiń nawigację
Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Gdy cieknie chłodnica

2017-11-09

Rozszczelnienie chłodnicy, w której panuje zawsze wymuszone nadciśnienie, prowadzi do szybkiego ubytku płynu chłodzącego, przez co chłodzenie silnika jest pogorszone.

Wycieki z chłodnicy świadczą o jej uszkodzeniu lub zużyciu. Dotyczy to w szczególny sposób korozji. Wywołana najczęściej elektrolizą, wpływem żrących substancji czy stosowaniem nieodpowiedniego chłodziwa, niszczy każdą chłodnicę. Tymczasowe załatanie jednego wycieku objawi się wkrótce wyciekiem w innym miejscu. Sukcesywne dolewanie płynu, aby uzupełnić poziom, powiększa koszty tym bardziej, im dłużej odwleka się naprawę. Oszczędzanie na płynie i dolewanie wody powoduje obniżanie temperatury wrzenia czynnika, co w zimie może spowodować jego zamarznięcie. Nawet czasowe zastosowanie wody w układzie chłodzącym niszczy chłodnicę i układ chłodzenia. Z wody wytrąca się tzw. kamień, który bardzo trudno usunąć z chłodnicy i z cienkich kanałów układu, np. w bloku silnika. Nawet, gdy później zastosujemy prawidłowy płyn, rozpoczęty proces korozji nie ulegnie przerwaniu.

Producenci chłodnic są zdania, że czasowe uszczelnienie od środka chłodnicy przez wlanie któregoś ze środków uszczelniających może poskutkować na jakiś czas, jednakże środek ten może odłożyć się na wewnętrznych powierzchniach silnika, powodując zmniejszoną wymianę ciepła, zapychanie się elementów pompy cieczy, termostatu oraz nagrzewnicy. Nie zaleca się też montażu używanych chłodnic aluminiowych. W zdemontowanych chłodnicach aluminiowych występuje korozja objawiająca się wytrącaniem tlenku aluminium w postaci widocznego, charakterystycznego nalotu.

W przypadku awarii chłodnicy cieczy najlepiej wybrać jeden z dwóch wariantów: zastosowanie całkowicie nowej chłodnicy lub regeneracja istniejącej chłodnicy. Wybór wariantu zależy od stopnia uszkodzenia, konstrukcji chłodnicy, wieku auta oraz aspektu kosztowego. Regeneracja chłodnicy polega na wymianie rdzenia chłodnicy na nowy przy zachowaniu zbiorników istniejącej chłodnicy. Na ogół jedyną przeszkodą dla regeneracji jest uszkodzenie plastikowych zbiorników chłodnicy lub utrata parametrów mechanicznych materiału – przegrzanie i kruchość w wyniku długiego czasu pracy w aucie o dużym przebiegu.

Regeneracja idealnie sprawdza się w przypadku chłodnic starszej konstrukcji, które posiadają mosiężne zbiorniki i miedziane rdzenie. Regeneracja jest również skuteczna w przypadku chłodnic o aluminiowych rdzeniach i plastikowych zbiornikach. Jednak tylko regeneracja przeprowadzona w profesjonalnym serwisie chłodnic certyfikowanym przez producenta rdzeni daje gwarancję i pewność co do produktu, usługi oraz niezawodności, przy czym jest tańszym rozwiązaniem niż nowy produkt. Nie da się ukryć, że najszybszym rozwiązaniem jest zastosowanie nowej, markowej chłodnicy.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email