W tradycyjnym docisku w momencie zużywania się okładzin płyta dociskowa przemieszcza się w kierunku silnika, a to powoduje rozprężanie się sprężyny talerzowej. W efekcie jej końcówki zmieniają odległość w odniesieniu do koła zamachowego. Aby temu zapobiec, sprężyna talerzowa w docisku z samoregulacją nie jest podparta pierścieniem stałym, a pierścieniem nastawczym, na którym znajdują się kliny. Cały mechanizm samoregulacji obracający pierścień nastawczy zamontowany jest na płycie dociskowej po stronie niewspółpracującej z tarczą sprzęgła.
Mechanizm ten składa się z zębatego kółka napędzającego (4), śruby pociągowej (1) i nakrętki pociągowej (2), która połączona jest z pierścieniem regulacyjnym (3). Do ząbków koła dotykają z dwóch stron zapadki ustalająca (5) i regulacyjna (niewidoczna na zdjęciu). Zapadki przytwierdzone są do korpusu docisku, czyli elementu niezmieniającego położenia względem koła zamachowego. Jeśli grubość okładzin nie zmienia się, układ nie działa i zapadki blokują kółko zębate. Jeśli okładziny tarczy zużywają się, poczynając od 0,2 mm, płyta dociskowa przemieszcza się głębiej w kierunku koła zamachowego. Razem z płytą przemieszcza się kółko zębate względem zapadek, a to powoduje przemieszczenie pierścienia regulacyjnego. Aby mechanizm precyzyjnie ustalał pozycję płyty dociskowej, został zabezpieczony zapadką ustalającą, która dzieli jeden stopień regulacji na dziesięć kolejnych kroków. W momencie obrócenia kółka zębatego wrzeciona, przestawia się pierścień regulacyjny, kliny pierścienia blokują przemieszczenie się sprężyny talerzowej wynikające z zużycia okładzin. Dodatkowo, przy uwzględnieniu przełożenia na gwincie wrzeciona, szczelina między płytą dociskową a tarczą zmniejszy się o 0,002 mm. Taki układ samoregulacji zapewnia bardzo precyzyjną regulację, co przekłada się na wyeliminowanie szarpnięć podczas załączania sprzęgła. Ten rodzaj docisku zapewnia dwukrotnie dłuższą żywotność sprzęgła.
Montaż sprzęgła wykonuje się bez przyrządów specjalnych, gdyż docisk sprzęgła zabezpieczony jest blokadą transportową. Blokadę należy zdemontować po założeniu sprzęgła na koło zamachowe. Sprzęgła z samoregulacją do samochodów ciężarowych dostępne są tylko jako zestawy RepSet® SmarTAC, ponieważ docisk ustawiony jest dla konkretnej grubości tarczy z danego zestawu.