- Zakup opon markowych powinien być raczej inwestycją niż tylko kosztem, nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo kierowców i innych użytkowników dróg. Opony tego typu zmniejszają zużycie paliwa i mają większą wytrzymałość - powiedział Rafał Spirydon, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Każda firma transportowa chciałaby eksploatować opony najwyższej jakości. Kłopot jednak w tym, że opony markowe są drogie w zakupie. Przekonywano jednak, że jakość opon i ich stan techniczny ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo lecz także na efektywność prowadzonej działalności gospodarczej. Opony generują 3-5 proc. kosztów, ale mają wpływ na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych firmy transportowej. Stosowanie opon wysokiej jakości może się bardziej opłacać niż tanich opon niskiej jakości. Podano argument, że opony markowe o obniżonych oporach toczenia pozwalają zaoszczędzić ok. 2 litrów paliwa na 100 km. Przy średnim przebiegu 240 tys. km i zużyciu 30 l/100 km oszczędność to niemal 5000 litrów paliwa rocznie.
Tego rodzaju wyliczenia zawsze wzbudzają nieufność, gdyż dokładnie nie wiadomo, jakie opony ze sobą porównywano. Nie ulega jednak wątpliwości, że markowe opony mają dobry karkas umożliwiający bieżnikowanie, stąd istnieje możliwość przedłużenia „życia” opony. Opony różnią się też trwałością. Opona niskiej jakości dla osi sterującej wystarczy na około 120-150 tys. km, gdy na oponach markowych można przejechać 220 tys. km, a stosując bieżnikowanie i pogłębianie - nawet 450 tys. km.
- Nasi klienci muszą mieć pewność, że powierzone ładunki, często o wartości kilkuset tysięcy euro, dotrą nieuszkodzone do miejsca przeznaczenia w dokładnie wyznaczonym czasie. Z kolei koszt nowego ciągnika siodłowego z naczepą to prawie pół miliona złotych. Dlatego to my najlepiej wiemy, że na bezpieczeństwie nie można oszczędzać. Praktyka transportowa pokazuje, że używanie dobrych opon to opłacalna inwestycja – powiedział Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „TRANSPORT I LOGISTYKA POLSKA” TLP.
Według danych ADAC Truck Service awarie związane z oponami ciężarowymi stanowiły 30 proc. wszystkich interwencji mechanicznych na drodze i są po awariach elektroniki drugą przyczyną nieprzewidzianych postojów na trasach w Niemczech. Stosowanie dobrych opon w transporcie dalekobieżnym jest celowe, jednak wiele firm budowanych woli stosować tańsze opony argumentując, że na budowach równie szybko zużywa się ogumienie markowe i niemarkowe.