Instalacja sprężonego powietrza znajduje się w każdym warsztacie samochodowym. Z przeprowadzanych w nich audytów energetycznych wynika, że wiele niepotrzebnie zwiększa koszty energii elektrycznej.
Powodem jest to, że są nieszczelne i przestarzałe. Warsztatowa instalacja sprężonego powietrza składa się ze sprężarki, chłodnicy, zbiornika, urządzeń uzdatniających (filtrów, osuszaczy, oddzielaczy oleju), przewodów i przyłączy urządzeń odbiorczych. Najważniejszym jej elementem jest sprężarka. W praktyce stosowane są dwa jej rodzaje: tłokowe lub śrubowe. Sprężarki tłokowe są najczęściej zintegrowane z poziomym zbiornikiem ciśnieniowym, chłodnicą oraz urządzeniami uzdatniającymi. Sprężarki te charakteryzują się prostą konserwacją, niskim zużyciem energii elektrycznej lecz także wysokim poziomem hałasu, znacznym zaolejeniem i wysoką temperaturą sprężonego powietrza.
Nowocześniejsze sprężarki śrubowe są bardziej wydajne od tłokowych i znacznie cichsze. W tym rozwiązaniu konieczne jest jednak zastosowanie chłodnicy do obniżenia temperatury powietrza. Kolejnym istotnym elementem instalacji sprężonego powietrza jest zbiornik ciśnieniowy. Zadaniem zbiornika jest bilansowanie wydatku sprężarki z aktualnym zapotrzebowaniem powietrza w instalacji. Dzięki temu sprężarka pracuje okresowo, a jej uruchomieniem, w zależności od aktualnego ciśnienia sprężonego powietrza w zbiorniku, steruje wyłącznik ciśnieniowy. Obecnie zdecydowana większość instalacji sprężonego powietrza w warsztatach wykonywana jest z tworzyw sztucznych. Najważniejszą zaletą jest odporność na korozję, a w związku z tym brak kondensacji zanieczyszczeń oraz łatwość montażu i ewentualnych modernizacji wynikająca z faktu, że większość stosowanych elementów instalacji to samozaciskowe i samouszczelniające się łączniki.
Instalacja sprężonego powietrza wymaga okresowej konserwacji. Należy kontrolować szczelność połączeń i działanie reduktorów oraz smarownic selekcyjnych (jeśli istnieją) oraz regularnie wymieniać filtry. Przyłączanie nowych urządzeń do instalacji powoduje spadek jej wydajności i w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia sprężarki, która pracuje z krótkimi przerwami. W takim przypadku instalację należy zmodernizować, czym zajmują się wyspecjalizowane firmy