Pęknięcie tarczy hamulcowej. W jaki sposób do niego dochodzi?
Teraz ekologicznie
2009-02-28
Unia Europejska zaleciła, by do 2010 r. paliwa silnikowe zawierały 5,75% biododatków, gdy obecnie w paliwach sprzedawanych w naszym kraju jest ich zaledwie 3,5%. By poprawić ten fatalny bilans, minister gospodarki wydał rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw i tym samym dopuścił do obrotu w naszym kraju biopaliwo E85 zawierające 85% bioetanolu i 15% benzyny.
Bioetanol to alkohol pochodzenia roślinnego, wytwarzany np. z ziemniaków czy buraków cukrowych. Biopaliwem E85 mogą być zasilane tylko specjalnie przystosowane do tego paliwa silniki tzw. flexifuel. Niektóre marki oferują u nas pojazdy z takimi silnikami, ale prawie nikt ich nie kupuje, bo dotychczas nie było takiego paliwa.
Rząd zapowiada, że litr E85 będzie tańszy o ok. 1,5 zł od benzyny 95-oktanowej, chociaż na razie brak jest konkretnych rozporządzeń wykonawczych dot. np. akcyzy. W związku z tym, producenci paliw wstrzymują się z produkcją tego biopaliwa. Nie ma też odpowiedniej infrastruktury do dystrybucji.
Dowiadywaliśmy się na polskich uczelniach, które badały silniki zasilane tym biopaliwem. Wniosek jest jeden – silnik wykazuje większe zużycie paliwa i częściej trzeba zmieniać olej silnikowy.