Pęknięcie tarczy hamulcowej. W jaki sposób do niego dochodzi?
Po prostu V8
2009-04-03
Dobrze zaprojektowany silnik można produkować długie lata. Ważne, by dawał się modernizować. Do dzisiaj w niektórych czołgach montuje się silniki, których blok został zaprojektowany w latach 30. XX wieku w firmie Hispano Suiza. Tak więc założenia konstrukcyjne jednostki napędowej są bodaj najważniejsze.
Silnikiem, który stał się wizytówką firmy Scania, jest jednostka napędowa V8, wprowadzona do produkcji w 1969 roku. W latach 60. opracowywano w Scanii nową generację pojazdów, w których silnik miał znajdować się pod kabiną. Z tego powodu zdecydowano się na widlaste położenie cylindrów o kącie rozchylenia 90 stopni. Silnik miał pojemność skokową 14 l i uzyskiwał moc maksymalną 350 KM. W czasach swej premiery był to najmocniejszy silnik stosowany w europejskich ciężarówkach.
O sukcesie tego silnika zadecydowały mądre założenia konstrukcyjne, jak uzyskiwanie wysokiego momentu obrotowego od niewielkich obrotów wału korbowego, możliwość dalszego zwiększania mocy (granica dymienia) oraz doładowanie turbosprężarką. Być może projektowanie silnika z założeniem doładowania spowodowało uzyskiwanie wysokiej trwałości jednostki napędowej. Po przebiegu 2 mln km przeprowadza się naprawę główną, do następnych 2 mln. kilometrów. Silnik wykorzystano w modelu LB 140.
W latach 70. wprowadzono zalecenie, by minimalny jednostkowy wskaźnik mocy wynosił 8 KM/t, co miało przyspieszyć ruch drogowy w Europie. Silnik Skanii osiągał wtedy moc 375 KM, co dla zestawu o masie całkowitej 38 t oznaczało wskaźnik 10 KM/t.
Silnik V8 14 l był stale modernizowany i w latach 1995- 2001 osiągał moc maksymalną 530 KM i 2300 Nm momentu obrotowego, spełniając normę Euro 2. Konstrukcja silnika pozostała taka sama – pojemność skokowa, średnica i skok tłoka (127 x 140 mm) nie zmieniły się.
W latach 1969- 2001 wyprodukowano 170 tys. sztuk tych silników w wersji samochodowej, stacjonarnej, morskiej i do autobusów. W 2000 roku do produkcji wszedł następca – również V8, o zwiększonej pojemności skokowej do 15,6 l (zwiększenie skoku tłoka do 154 mm). I kariera V8 trwa dalej.