Dnia 14 kwietnia 1927 r. rozpoczęła się seryjna produkcja samochodu osobowego (OV 4) napędzanego silnikiem firmy Pentaverken (później przejętej przez Volvo). Sprzedaż OV 4 była katastrofalna. W pierwszym roku produkcji sprzedano zaledwie 297 sztuk, gdyż dostawcy komponentów nie mogli sprostać wymaganiom Volvo.
Firmę uratowała znaczna sprzedaż ciężarówek, wykorzystujących podzespoły auta osobowego. Pierwszą ciężarówkę, Seria 1, zaprezentowano w lutym 1928 r. W tym roku, z wykorzystaniem podzespołów Serii 1, powstał też pierwszy autobus.
Ciężarówki okazały się odporne na złe szwedzkie drogi i surowy klimat, a tzw. szwedzką stal, z której były wykonane, uznano za wytrzymałą i odporną na korozję. Konstruktorzy realizowali kolejną ideę szefów, by projektowane przez nich pojazdy były bezpieczne, bowiem „wożą ludzi i są kierowane przez ludzi”.
Eksport przede wszystkim
Sprzedaż ciężarówek stała się głównym źródłem dochodu firmy. W latach 30. eksportowano je do wielu krajów, także dalekich, jak Chiny czy Argentyna. Pierwszy model Seria 1 był napędzany silnikiem 4-cylindrowym. W 1929 r. wprowadzono do produkcji model (Seria 3) napędzany silnikiem 6-cylindrowym. W latach 30. znacznie rozszerzono ofertę ciężarówek. Modele LV66-s i LV 68-s konstrukcyjnie bazowały na Serii 3 i 4, lecz niektóre z nich napędzane były m.in.oryginalnym silnikiem Jonasa Hasselmana.
Ta jednostka napędowa miała być alternatywą dla silników benzynowych i wysokoprężnych. Miała taką samą budowę i ten sam stopień sprężania co silnik benzynowy, lecz mogła pracować na oleju napędowym wtryskiwanym za pomocą wtryskiwacza i pompy wtryskowej. Paliwo zapalano w cylindrze od iskry elektrycznej wytworzonej przez świecę zapłonową, jak w silniku benzynowym. Silnik ten nie był tak efektywny jak silnik wysokoprężny.
Ciężarówki Volvo konstruowano dość konserwatywnie. Wprowadzone do produkcji w 1932 r. nowe modele lekkiej ciężarówki LV 71/LV 73 były znacznie nowocześniejsze. Dużą popularność zdobyła seria LV8 i LV9, w której silnik umieszczono nad osią przednią, a nie jak do tej pory - za osią. Alternatywną ciężarówką z 1933 r. była seria LV 75, w której silnik umieszczono w kabinie, co było wówczas śmiałym rozwiązaniem. W 1939 r. wprowadzono do produkcji udaną serię zwaną Roundnose, z których korzystała armia szwedzka podczas II wojny światowej. Wśród licznych odmian warto odnotować wersję z napędem na wszystkie koła. Dopiero w 1946 r. Volvo rozpoczęło seryjną produkcję silników wysokoprężnych.
Lata „tytaniczne”
Lata 50. były dla Volvo bardzo udane. Serię Titan okrzyknięto ciężarówkami wszech czasów. Pionierskim rozwiązaniem okazało się doładowanie silnika wysokoprężnego turbosprężarką w modelach L 39 i L 49 (1954 r. ). Udaną ciężarówką dalekiego zasięgu były modele L 38 i L 48 Viking, nawiązujące do poprzednika Roundnose. Nowe pojazdy napędzane były silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
W latach 60. Volvo zintensyfikowało eksport na rynki krajów europejskich i do USA. Oprócz tradycyjnych modeli serii N wprowadzono do produkcji całkowicie nowe Titan Tiptop/F 88/G 88 z odchylaną kabiną, ułatwiającą dostęp do układu napędowego. Nowoczesna kabina była przebadana w testach zderzeniowych i zapewniała wygodną jazdę oraz warunki noclegowe dla dwóch kierowców.
Król szos
W 1970 r. utworzono niezależną jednostkę organizacyjną Volvo Truck Division, zajmującą się samochodami ciężarowymi. By ominąć bariery celne, w latach 70. ciężarówki Volvo produkowano na terenie Unii Europejskiej. Jednymi z najnowocześniejszych ciężarówek lat 70. była seria F 10/F 12. Przy jej opracowaniu ustanowiono nowe standardy z zakresu bezpieczeństwa i ergonomii, czego kwintesencją była wersja Globetrotter, nazywana hotelem na kołach.
Lata 80. umocniły te tendencje, a firma zaprezentowała nowe rodziny pojazdów: FL 6 i FL 4 oraz FL 7/FL 10. W 1981 r. Volvo przejęło amerykańskiego producenta ciężarówek – firmę White i zmieniło nazwę firmy na Volvo White Truck Corp.
W 1988 r. powstała spółka Volvo z General Motors - Volvo GM Heavy Truck Corp., a wytwarzane pojazdy oznaczano marką White GMC. W 1990 r. rozpoczęto w USA produkcję ciężarówek także pod marką Volvo (FE i NE). W 1997 r. Volvo wykupiło udziały General Motors, a firma przyjęła nazwę Volvo Truck North America, sprzedając pojazdy wyłącznie pod marką Volvo.
W latach 90. zwrócono uwagę na ochronę środowiska naturalnego. Volvo wprowadziło do produkcji nowoczesny i „ekologiczny” silnik wysokoprężny D12. W 1996 r. uruchomiono produkcję modelu VN w USA oraz przejęto większość akcji holenderskiej firmy Terberg. W 1999 r. dział samochodów osobowych Volvo Cars został sprzedany firmie Ford Motor Co. W latach 1999 - 2000 Volvo uzyskało blisko 47 % akcji Scanii, jednak dalsze przejęcie zostało zablokowane przez Unię Europejską. W 2001 r. Volvo przejęło całość Renault Trucks, stając się także właścicielem amerykańskiej firmy Mack Trucks Inc.
Epilog
Obecnie Grupa Volvo to jeden z największych na świecie producentów pojazdów o dużej ładowności oraz silników o pojemności 9 – 16 l. Grupa Volvo reprezentowana jest przez marki: Volvo, Renault Trucks i Mack. W 2006 r. wyprodukowano najmocniejszy silnik do ciężarówki o pojemności 16 l i mocy 660 KM i przejęto udziały w firmie Nissan Diesel. W skład Grupy Volvo wchodzą także firmy: Volvo Aero (silniki lotnicze, od 1930 r.), Penta Group (silniki morskie, od 1935 r.), Construction Equipment (maszyny budowlane), Volvo Buses (autobusy).