Pomiń nawigację
Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Ciekawostki

Ciężarówki MAN - poznaj historię i najważniejsze modele marki

2009-06-07

Ciężarówki MAN. Poznaj historię przedsiębiorstwa działającego od 1908 roku, w którym prace nad swoim silnikiem prowadził Rudolf Diesel...

Ciężarówki MAN - początek

Pierwsza, 2-tonowa ciężarówka firmy M.A.N.- Sauer była jednak napędzana silnikiem benzynowym. Pierwszy pojazd z silnikiem wysokoprężnym M.A.N.-a pojawił się na Niemieckiej Wystawie Samochodowej w Berlinie w 1924 r. Była nim 3,5 tonowa, jeszcze z napędem łańcuchowym ciężarówka z wyprodukowanym w zakładach w Norymberdze 4-cylindrowym silnikiem z zapłonem samoczynnym i wtryskiem bezpośrednim o mocy 45 KM uzyskiwanej przy 1050 obr./min.

W tym czasie Benz rozpoczął produkcję ciężarówek z silnikami z zapłonem samoczynnym, ale z wtryskiem pośrednim pomysłu Prospera L’Orange. M.A.N. pozostał wierny wtryskowi bezpośredniemu.

W 1925 r. M.A.N. zaprezentował w Berlinie nowy samochód ciężarowy wyposażony w zblokowane w jednym mechanizmie sprzęgło i skrzynię biegów. Napęd na tylną oś przekazywany był wałem napędowym. Nowości te przyczyniły się do tego, że firma wysunęła się na czołową pozycję wśród producentów aut ciężarowych. M.A.N produkował wtedy już wiele ich odmian oznaczanych jako serie E, B, D, F i M o ładowności od 3 do 8 ton.

W 1926 r. skonstruowano niezwykłą na swoje czasy, 3-osiową ciężarówkę o ładowności 10 ton (S1H6), ale ta posiadała 6-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 150 KM.

W 1928 r. szczycono się także dostarczaniem na rynek najszybszej ciężarówki nazywanej „ciężarowym sprinterem”. Był to samochód wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 3,1 l, który rozwijał prędkość do 65 km/h.

Przełomowym wynalazkiem dla rozwoju silnika z zapłonem samoczynnym było wprowadzenie do produkcji w 1927 r. tłoczkowej pompy wtryskowej firmy Bosch. Udoskonalając ciągle konstrukcję silników wysokoprężnych w 1932 r. w 10 tonowej (S1H6) zastosowano największy wtedy, 6-cylindrowy silnik z zapłonem samoczynnym o pojemności 16,6 l i mocy 150 KM. Silnik tego kolosa ważył 920 kg. W 1937 r. M.A.N. opracował nowe rodzaje silników z zapłonem samoczynnym oznaczone jako „G Motor” (globus).

Ich innowacyjność polegała głównie na zastosowaniu po raz pierwszy w historii kulistej komory spalania umieszczonej w denku tłoka pozwalającej na zwiększenie mocy i zmniejszenie zużycie paliwa. Silniki te stosowano w samochodach o ładowności od 3 do 6 ton.

W 1938 r. po określeniu przez rząd tzw. „planu Schella” dotyczącego wyposażenia armii, M.A.N. podjął produkcję opracowanych wspólnie z firmami Henschel i Humboldt Deutz 4,4 i 6,5-tonowych samochodów ciężarowych, bojowych wozów pancernych i części zamiennych. Opracowano nowy, turbodoładowany silnik wysokoprężnego V16 chłodzony powietrzem o mocy 900 KM. W 1938 r. M. A. N. wykupił akcje wiedeńskiego Austro-Daimlera.

Okres powojenny

W grudniu 1945 r. rozpoczęto produkcję pierwszy powojennych pojazdów MAN ( tym razem już bez kropek w nazwie). Był nim 4,5 tonowy pojazd typu ML 4500 wzorowany na wcześniejszym modelu SML. W 1951 r. przystąpiono do produkcji nowego typoszeregu samochodów ciężarowych. Do napędu stosowano nowe, turbodoładowane 6-cylindrowe silniki wysokoprężne o pojemności od 6 do 8,8 l i mocy 175 KM. Oznaczenie „M” oznaczało nowo opracowaną kulistą komorę spalania, którą opracował Siegfrid Maurer.

W 1953 r. w wersji z turbodoładowaniem został on zastosowany do napędu samochodów 750 TL1.

Od 1957 r. wraz z nową serią aut oznaczanych jako 515 o ładowności 5 ton wprowadzono kabinę typu wagonowego, co wiązało się z wchodzącymi w życie przepisami ograniczającymi długość pojazdów drogowych do 14 m. Następcami tego modelu był MAN 750 L1 o ładowności 6700 kg wyposażony w silnik 145 KM i 160 KM, oraz 8-tonowy MAN 860 L1.

Partnerstwo z Renault-Saviem


Po zmianie przepisów w 1960 r. i dopuszczeniu do ruchu pojazdów o długości 16,5 m. wprowadzono na rynek typoszereg samochodów o dużej ładowności 10.210 TL z silnikami o mocy 180 KM. Wynikiem nawiązanej w roku 1963 współpracy z Renault-Saviem było wprowadzenie do produkcji dwa lata później pierwszych ciężarówek z kabiną uchylną (F8), a od 1967 r. samochodów małej ładowności (furgonów i samochodów skrzyniowych) oraz ciężarówek klasy średniej o masie całkowitej 9-13 ton.

Dołączenie do Grupy Volkswagen

Partnerstwo z Renault zastąpiono w 1979 r. podjęciem współpracy z Volkswagenem. Rok 1967 to także ważna data ze względu na podjęcie współpracy z producentem silników i podwozi (również autobusowych) Büssing Automobilwerke AG. To właśnie Büssing jako pierwszy wprowadził do autobusów silniki podpodłogowe. Wkład Büssinga, który od roku 1971 jest częścią MAN-a, został podkreślony zmianą logo firmy. Obok napisu MAN pojawił się również wizerunek lwa. 

W latach 70. ciężarówki MAN dużej ładowności stały się specjalnością marki. Przykładem jest model 16.320 o masie całkowitej 16 ton i czteroosiowy 30.240 z kierowanymi dwiema przednimi osiami. Ponadto w roku 1978 i 1980 modele F8 (19.280 i 19.320) otrzymały tytuł Truck of the Year”.

Na początku lat 80. po nawiązaniu kolejnych kontaktów z innymi producentami samochodów tworzono nowe typoszeregi pojazdów użytkowych. Seria G9 obejmująca samochody o masie całkowitej od 6 do 11,5 tony z 6- cylindrowymi silnikami wolnossącymi i doładowanymi o mocach od 100 do 215 KM, seria F9 o dużej ładowności (masa całkowita 16 do 19 ton) z nowymi silnikami D28 (montowanymi również pod podłogą) o pojemności 12 l o mocach 290 do 360 KM oraz od 1988 r. seria M9 o masach całkowitych 12-17 ton. Wiodącą jednostką napędową tych aut był 460-konny V10 o pojemności 18,3 l. W 1986 r. seria F9 zdobyła tytuł Truck of the Year, ale to już temat na kolejny materiał...

Przeczytaj także:

Nowe sankcje dla przewoźników z Białorusi i Rosji

Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Ford Truck z rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2022 roku!


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email