Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Odpowiednie warunki przechowywania opon motocyklowych

2023-03-30

Małgorzata Grzeszczuk

Sezon letni się już kończy, a Ty już szykujesz cieplutką miejscówkę w garażu dla swojego motocykla? Jesteś właścicielem warsztatu obsługującego motocykle i zatowarowujesz się w opony, przygotowując na rozpoczęcie sezonu? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek i porad dotyczących procesu przechowywania opon. Sprawdź jak właściwie zadbać o ogumienie, zarówno te znajdujące się aktualnie na Twoim pojeździe, jak i to, które magazynujesz z myślą o wymianach wulkanizacyjnych.
Odpowiednie warunki przechowywania opon motocyklowych
Odpowiednie warunki przechowywania opon motocyklowych

PODSTAWOWE ZASADY: ŚWIATŁO I TEMPERATURA

Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem motocykla i planujesz jego garażowanie w okresie zimowym, czy też jesteś właścicielem większego stoku opon motocyklowych -pewne reguły obowiązują w równej mierze. 

Po pierwsze: pomieszczenie, w którym opony mają być przechowywane powinno być czyste, suche i dobrze wentylowane. Należy pamiętać, że miejsce to nie powinno być w żadnej mierze narażone na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Źródła światła o pochodzeniu innym niż naturalne, powinny charakteryzować się niską emisyjnością ultrafioletu i podczerwieni.

Naukowo udowodniono, że negatywnie wpływają one na strukturę gumy. W sytuacji, kiedy opony miałyby być tymczasowo przechowywane na zewnątrz,należy je przykryć nieprzepuszczalnym i nieprzezroczystym materiałem ochronnym.

Po drugie: ważnym czynnikiem, wpływającym na zachowanie niezmiennych właściwości mieszanki gumowej, jest temperatura przechowywania. Wszystkie opony motocyklowe - niezależnie od przeznaczenia, rozmiaru i marki - powinny być przechowywane i transportowane w temperaturze maksymalnej nieprzekraczającej 35 stopni Celsjusza. Minimalną dopuszczalną temperaturę zaś określa się na poziomie-10 stopni Celsjusza.

Jakie zagrożenia pojawiają się przy niedostosowaniu się do wskazanych rekomendacji? Zimno sprawia, że guma opony ulega utwardzeniu.
Z kolei zwiększona temperatura przyczynia się do powstawania odkształceń, pęknięć powierzchniowych i przyspieszonego utleniania, czego skutkiem jest starzenie się opon.

Kiedy mamy do czynienia z oponami sportowymi i wyścigowymi, miejmy na uwadze fakt, że wskazane powyżej widełki są bardziej restrykcyjne. Dolna granica zakresu temperatur przechowywania i transportowania opon tego rodzaju to 10 stopni Celsjusza. Ponadto należy pamiętać, że montaż takiej opony powinien być poprzedzony jej odpowiednim kondycjonowaniem. Oznacza to utrzymywanie ich w stałej temperaturze nie mniejszej niż 20 stopni Celsjusza przez 24 godziny. Ma to na celu uzyskania najlepszego stopnia właściwości lepko-sprężystych mieszanki gumowej.

PRZECHOWYWANIE MAGAZYNOWE – CO NALEŻY O NIM WIEDZIEĆ?

Jeżeli planujemy przechowywanie długoterminowe opon motocyklowych bez felgi, sugeruje się, że najlepszą metodą jest magazynowanie ich w pozycji pionowej w rzędach o wysokości jednej opony Ogumienie powinno być umieszczone na specjalnie dedykowanych stojakach.  Opony nie powinny mieć styczności z podłożem. Zaleca się zachowanie odstępu na poziomie minimum 10 cm od powierzchni ziemi. Nie wolno zapominać, że każdą oponę (nawet tę przechowywaną na stojaku) należy raz w miesiącu obrócić, wykonując . Nie wieszajmy jednak opony pozbawionej felgi na wieszakach / hakach, gdyż z całą pewnością doprowadzi to do trwałych deformacji.

Opon zamontowanych na felgach nie powinno się nigdy przechowywać w pozycji stojącej – pionowej.Pod wpływem działającej siły grawitacji oraz ciężaru, ryzykujemy wystąpieniem nieodwracalnych uszkodzeń. Kompletne koła można ułożyć w stosie - kładąc jedną na drugiej. Pamiętajmy jednak o stosownym zabezpieczeniu ich powierzchni stycznych. Warto poprzekładać je, oddzielając przekładkami.

Przy przechowywaniu krótkoterminowym (tzn. do 4 tygodni) opony motocyklowe mogą być też umieszczane na poziomych stosach, których wysokość nie powinna przekraczać 1,2 metra. Wspomniane pliki ustawić należy na paletach gwarantujących odpowiednią cyrkulację powietrza.

PRZECHOWYWANIE INDYWIDUALNE – NAJWAŻNIEJSZE ZASADY

Wielu użytkowników „jednośladów” po zakończeniu sezonu i umieszczeniu pojazdu w kącie swojego garażu zapomina o ważnej rzeczy. Jest nią konieczność wcześniejszego zdjęcia z motocykla całego zbędnego, nadmiarowego ciężaru w postaci kufrów i akcesoriów dodatkowych. Co więcej, zdarza się, że właściciele dodatkowo obciążają motocykl. Czynią z niego dodatkową przestrzeń magazynującą, a tym samym  zwiększają ciężar spoczywający na kołach. Wpływa to negatywnie na kondycję ogumienia naszego pojazdu.

Motocykl powinno się ustawić - w miarę możliwości – albo na centralnej podstawce,  albo na podnośniku motocyklowym. Wtedy ciężar własny pojazdu nie będzie dociążał przez dłuższy czas stycznej z ziemią płaszczyzny opony. Unikniemy jej odkształcenia – tzw. „odleżyny”. Motocykl powinno nakryć się materiałem nieprzepuszczającym światło. Możan też ewentualnie zastosować do tego celu specjalny pokrowiec. Jeżeli pojazd będzie dłuższy czas stał na nóżce bocznej, znajdująca się pod nim powierzchnia powinna być twarda, czysta, równa i sucha. Opony w tak przetrzymywanym motocyklu napompować należy do zalecanej wartości ciśnienia i obrócić każdą z nich przynajmniej raz w miesiącu.

JAKICH ZAGROŻEŃ NALEŻY UNIKAĆ?

Może się to wydawać oczywiste, ale trzeba mieć na uwadze, by składowane opony nie znajdowały się w pobliżu:

- urządzeń wytwarzających ozon,

- urządzeń generujących ciepło (np. grzejników, piecyków, kaloryferów),

- materiałów łatwopalnych,

- rozpuszczalników, smarów, kwasów, środków dezynfekujących itd.

Do ich właściwego przechowywania konieczna jest odpowiednio zagospodarowana przestrzeń.  Pozwala ona uniknąć ściśnięcia i wywoływanych nim naprężeń (w skutek których dochodzi do rozciągnięć, odkształceń i deformacji). Osiągnięcie omówionych powyżej warunków nie należy do najłatwiejszych, ale z całą pewnością skutkuje wydłużeniem żywotności ogumienia i zachowaniem właściwych mu parametrów jezdnych.

Przeczytaj także na stronie Inter Cars:

Jak zacząć obsługę aut wyposażonych w systemy kontroli ciśnienia TPMS?

Warunki przechowywania opon motocyklowych

Sprawdź więcej na stronie "Informator Oponiarski"!

informator oponiarski Inter Cars – najlepsi producenci, najszersza oferta, najciekawsze informacje


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email