Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Jak zacząć obsługę aut wyposażonych w systemy kontroli ciśnienia TPMS?

2023-03-20

Dariusz Walisiak,  Adam Możdżonek

Serwis, który zdecyduje się na dodanie usług związanych z TPMS do swojej oferty może to zrobić na 2 sposoby. Kwestia ta związana jest przede wszystkim z posiadaniem urządzenia diagnostycznego do obsługi czujników. To właśnie dzięki temu prostemu wyposażeniu warsztat może świadczyć kompleksowe usługi związane z obsługą koła oraz będzie mógł przyciągnąć do siebie klientów z innych serwisów, którzy nie zostali obsłużeni we właściwy sposób lub u których czujniki nie zostały finalnie przyuczone do auta.

Z tego artykułu dowiesz się także dlaczego uniwersalne czujniki TPMS są „lepsze” niż dedykowane i zaprogramowane zamienniki oryginałów.

Działanie serwisu bez urządzenia diagnostycznego TPMS jest mocno ograniczone.

W takiej sytuacji może on jedynie kupować czujniki oryginalne lub ich zamienniki Hamaton OE-R (przykładowy indeks IC HAM-OER-S009), które są już zaprogramowane pod dane auto (posiadają odpowiedni protokół). Każdy czujniki posiada swój indywidualny numer, który musi zostać zapisany w ECU pojazdu. W przypadku modeli aut które posiadają procedurę przyuczania Auto-Self (automatyczną) czujniki będą mogły zostać przyuczone do pojazdu podczas jazdy. W przypadku innych aut wyposażonych w procedurę Auto-Manual przyuczenie nastąpi również podczas jazdy po przeprowadzeniu przewidzianej przez producenta auta procedury.

Automatyczna procedura adaptacji TPMS to nie wszystko

Nie oznacza to jednak, że można obyć się bez urządzenia diagnostycznego do TPMS wyposażonego w złącze OBDII. Spora część aut posiada tylko tę procedurę przyuczania czujników. Serwis nie posiadający urządzenia z OBD nie będzie w stanie dokończyć procedury przyuczania czujników do auta. Procedura OBD jest również łatwa do nauczenia jej wszystkich pracowników zajmujących się obsługą kół. Przyspiesza obsługę klienta i jest często pomocna w przypadku aut posiadających skomplikowaną procedurę Trigger1. W takim wypadku procedura OBD może zastąpić procedurę Trigger poprzez wpisanie numerów czujników do ECU przez złącze OBD. Efekt finalny będzie ten sam.

Brak urządzenia do TPMS = niższe obroty serwisu

Warto dodać, że brak urządzenia TPMS w warsztacie wulkanizacyjnym, będzie oznaczał utratę potencjalnych klientów w ciągu roku, na standardowe usługi oferowane przez serwis, takie jak sezonowa zmiana opon. Już w przypadku utraty 4-6 klientów strata może przewyższyć koszt zakupu urządzenia, nie mówiąc o utraconym wizerunku firmy oraz o możliwości informowania kolejnych klientów o świadczeniu usług związanych z TPMS.

Ponadto duża część serwisów, które nie posiadają urządzenia do TPMS i montujących tylko oryginalne czujniki TPMS lub ich zamienniki, jest przekonana, że czujniki przyuczają się same i tym bardziej nie czuje potrzeby zakupu urządzenia. Upewnia ich często brak wracających klientów, którzy reklamowaliby niewykonaną poprawnie usługę. Prawda jest jednak taka, że w większości przypadków, klienci którzy wybrali serwis, który nie jest w stanie poprawnie przyuczyć czujników do auta (o czym świadczy nie gasnąca kontrolka TPMS), decyduje się pojechać bezpośrednio do serwisu

ASO danego producenta auta lub innego polecanego na rynku serwisu niezależnego. Nie wracają oni reklamować niepoprawnie wykonanej usługi do serwisu w którym ją pierwotnie wykonywali ponieważ wiedzą, że i tak niczego nie wskórają.

Dlaczego uniwersalne czujniki TPMS mogą znacznie ułatwić pracę warsztatu?

Patrząc na powyższe kwestie z drugiej strony, z tego typu problemami i ograniczeniami nie będzie musiał się zmagać serwis, który zdecyduje się na rozwój i zakup dedykowanego urządzenia do obsługi TPMS. Można śmiało stwierdzić, że zyska o wiele więcej ponieważ otrzymuje możliwość pracy z czujnikami uniwersalnymi. Dlaczego ma to taki znaczenie? A no chociażby dlatego, że czujniki uniwersalne Hamaton Hybrid 3,5 posiadają zawsze to samo pokrycie co wszystkie czujniki OE-R razem wzięte. Oznacza to, że wystarczy aby serwis zaopatrzył się w jeden komplet czujników, aby był w stanie stworzyć czujniki TPMS do większości pojazdów na rynku. „Stworzyć” może tutaj oznaczać zarówno dosłowne stworzenie zupełnie nowego czujnika dedykowanego z nowym numerem ID lub sklonowanie innego czujnika oryginalnego. Serwis ma tutaj dużą dowolność, jednak kluczowe jest to, że warsztat posiadając zawsze na stanie czujniki uniwersalne Hybrid 3,5 uniknie utraty klienta spowodowanej oczekiwaniem serwisu na dostawę czujników OE-R zamówionych pod konkretne auto.

Optymalnym rozwiązaniem jest posiadanie przez warsztat 2-3 kompletów czujników uniwersalnych EU-Pro Hybrid 3,5 do aut EU oraz jeden komplet czujników uniwersalnych U-Pro Hybrid 2,0 do aut US. Warto jednak dodać, że wystarczy się zaopatrzyć dodatkowo w same zawory (aluminiowe czarne, aluminiowe szare, czy gumowe), które można stosować wymiennie.

Ostatnia, ale nie mniej znacząca korzyść płynąca z wykorzystania w codziennej pracy serwisu czujników uniwersalnych jest fakt, iż w doborze czujnika dedykowanego OE-R zawsze się można pomylić, a czujnik uniwersalny wystarczy skonfigurować pod wybrane z listy auto. W razie pomyłki (wyboru niewłaściwego auta/modelu/rocznika) można ponownie przeprogramować pod właściwe auto.

Przeczytaj także na stronie Inter Cars:

Montaż i demontaż opony - czy robisz to zgodnie ze sztuką?

Warunki przechowywania opon motocyklowych





Sprawdź więcej na stronie "Informator oponiarski"!


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email