Pomiń nawigację
  1. Ciekawe przypadki

Problem z filtrem cząstek stałych w Hyundaiu Santa Fe 2. generacji

2022-12-20

Do warsztatu przyjechał klient Hyundaiem Santa Fe 2. generacji (2006-2009) z silnikiem Diesla 2.2 CRDi. Na desce rozdzielczej świeciły się dwie kontrolki, świec żarowych oraz filtra cząstek stałych DPF. Jak mechanicy poradzili sobie z rozwiązaniem tego problemu po skontaktowaniu się z infolinią ekspercką Inter Cars?
Hyundai Santa Fe 2 problem z filtrem cząstek stałych
Hyundai Santa Fe 2 problem z filtrem cząstek stałych

Wymiana filtra cząstek stałych po wstępnej diagnozie

Serwis podjął próbę odczytu pamięci kodów błędów sterowników w Hyundaiu Santa Fe 2. generacji. Odczytano dwa kody błędów w sterowniku silnika. Pierwszy z nich to P1407, który dotyczył nieprawidłowej temperatury spalin przed filtrem cząstek stałych. Komputer diagnostyczny znalazł też błąd P2002 dotyczący zbyt słabej wydajności filtra DPF.

Kolejna czynność, którą wykonał warsztat po odczytaniu błędów, to sprawdzenie napełnienia DPF. Ilość sadzy przekraczała aż 90% zapełnienia. Komputer diagnostyczny odnotował też zbyt wysokie ciśnienie w filtrze cząstek stałych przy obciążeniu silnika. Serwis podjął decyzję o wymianie DPF na nowy zamiennik. Po wykonaniu tej czynności oraz jego adaptacji, w sterowniku silnika pozostał błąd P1407. Z kolei po przejechaniu około 20 km powrócił błąd P2002.

Ekspert zalecił sprawdzenie temperatury spalin przed filtrem cząstek stałych.

Po kontakcie z infolinią techniczną Inter Cars i weryfikacji, uzyskano informację, że należy w pierwszej kolejności rozwiązać problem z błędem P1407. Zaproponowano sprawdzenie wartości rzeczywistej dotyczącej temperatury spalin przed filtrem cząstek stałych. Okazało się, że w momencie, gdy silnik jest zimny, wartość odczytanej temperatury spalin wynosi 128° C i podczas rozgrzewania się nie zmieniała ona swojej wartości.

Ekspert z infolinii zasugerował wymianę czujnika temperatury, co wyeliminowało błąd P1407. W przypadku błędu P2002 zaproponowano odczyt parametrów rzeczywistych czujnika różnicy ciśnienia spalin. Na biegu jałowym odczytana wartość wynosiła 0 mbar, a przy 2500 obr/min wzrastało maksymalnie do 3 mbar.

Jak infolinia ekspercka Inter Cars pomogła rozwiązać problem?

Na podstawie zebranych danych, ekspert z infolinii poprosił o porównanie wyglądu wkładu starego filtra cząstek stałych z nowym zamiennikiem. Zaobserwowano, że stary wkład filtra cząstek stałych zajmuje około 2/3 pojemności obudowy, natomiast w nowym zamienniku zajmuje on całą powierzchnię obudowy. Po wymianie filtra na prawidłowy i wykonaniu adaptacji, błąd P2002 został wyeliminowany. Dodatkowa przestrzeń w obudowie filtra powodowała niekontrolowane i gwałtowne zmiany ciśnienia spalin, zakłócając wartości czujnika różnicy ciśnienia. Ze względu na lokalizację przewodu doprowadzonego do czujnika różnicy ciśnienia w zamienniku, sterownik nie odczytywał prawidłowego przepływu spalin.

Więcej informacji na temat infolinii: https://intercars.com.pl/pl/aktualnosci/aktualnosci/zadzwon-do-eksperta/

Czytaj także:

Błąd 097C w Volkswagenie Passacie B6


Usterka systemu Side Assist w Volkswagenie Tiguanie Allspace z 2018 roku

Infolinia ekspercka dla mechaników – realna pomoc przy naprawie auta

Skrzypienie podczas ruszania w Volkswagenie Tiguanie z 2014 roku

Brak mocy i tryb awaryjny w Volkswagenie Golfie 7 z silnikiem Diesla 2.0 TDI

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach w Audi A4 B7 2.0 TDI PD z 2006 roku