Pęknięcie tarczy hamulcowej. W jaki sposób do niego dochodzi?
Tarcze hamulcowe - smarować czy nie? Ekspert radzi
2023-01-26
Artur Kuśmierzak
Czy dawać smar miedziany pod tarczę?
Pierwszą ważną kwestią jest pytanie, czy smarować piastę koła przed założeniem na nią tarczy hamulcowej. Odpowiedź brzmi: można, ale nie smarem miedzianym. Piastę koła należy przede wszystkim uprzednio oczyścić z wszystkich śladów rdzy (korzystając ze specjalnej nakładki ze szczotką do wiertarki). Piastę należy przesmarować cienką warstwą, ale tylko przy zastosowaniu suchego smaru. Dlaczego nie można korzystać z miedzianego smaru i nakładać grubej warstwy smaru? Ponieważ może to powodować nieprawidłowe przyleganie tarczy do piasty i drgania podczas hamowania. W skrajnych przypadkach smar miedziany, który przedostanie się do gwintów szpilek lub śrub, spowoduje stopniowe odkręcanie się ich. Jakby tego było mało, smar miedziany może jeszcze zareagować z metalami i przyczynić się do przyspieszenia procesu powstawania korozji – zarówno na powierzchni piasty jak i tarczy hamulcowej.
Po zakończeniu usuwania rdzy, jeszcze przed ewentualnym nałożeniem suchego smaru, powinno się spryskać piastę środkiem do czyszczenia hamulców, który usunie wszelkiego rodzaju oleje, tłuszcz i brud. Przed założeniem tarczy, trzeba ją również odtłuści przy pomocy zmywacza do hamulców nazywanego również Brake Cleanerem. Konieczne jest również sprawdzenie bicia oczyszczonej piasty przy pomocy czujnika zegarowego jeszcze przed założeniem tarczy hamulcowej. Po jej montażu trzeba jeszcze przykręcić śruby lub nakrętki do szpilek kluczem dynamometrycznym z odpowiednim momentem obrotowym i skontrolować bicie tarczy.Chemia do konserwacji układów hamulcowych
Czy można smarować tarcze hamulcowe w miejscu styku z felgami?
Tutaj również odpowiedź jest taka sama jak w poprzednim przypadku. Można, ale tylko przy użyciu specjalnego smaru i to w bardzo niewielkiej ilości. Odradzamy stosowanie smaru miedziowego. Problemy z nim są również podobne jak w sytuacji opisanej w poprzednim akapicie. Zarówno powierzchnia styku tarczy z piastą koła jak i tarczy z kołem powinna być prawie idealnie równa i wcześniej odtłuszczona. Przed ewentualnym nałożeniem specjalnie do tego przeznaczonego smaru. Miedziany smar tylko przyspieszy proces korozji i przyczyni się do nieprawidłowego przylegania tarczy do piasty. Dzieje się tak między innymi przez to, że tego typu smar zwykle nie jest odporny na działanie wysokich temperatur. Przez to tarcze mają ograniczoną możliwość płynnego ruchu. Wszystko to przekłada się na drgania na kierownicy przenoszone od elementów układu hamulcowego i nierówne zużywanie się klocków i tarcz hamulcowych.
Oferta tarcz hamulcowych
Inne skutki uboczne stosowania smaru miedzianego w układzie hamulcowym
To niestety nie koniec problemów, które może wywołać zastosowanie smaru miedzianego. Posmarowanie nim piast może również zakłócić działanie czujników ABS i innych systemów takich jak ASR (system zapobiegający buksowaniu kół podczas ruszania) czy ESP (system stabilizacji toru jazdy). To bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo – nie tylko kierowcy i pasażerów takiego auta, ale i innych uczestników ruchu drogowego.
Korzystanie ze smaru miedziowego to problemu z reklamacją
Używanie smaru miedziowego na powierzchni piasty koła w wielu przypadkach może doprowadzić do uszkodzeń tarczy w otworach, w których montuje się śruby mocujące. W takich przypadkach producent nie uzna gwarancji.