Pęknięcie tarczy hamulcowej. W jaki sposób do niego dochodzi?
Najczęstsze usterki układu hamulcowego
2023-01-26
Artur Kuśmierzak
Zużyte klocki hamulcowe
Klocki hamulcowe to elementy, które zwykle wymagają wymiany po przejechaniu około 40 000 km. W przypadku spokojnej jazdy, głównie w trasie. Jeżeli auto jest użytkowane w mieście lub kierowca jeździ nim dynamicznie, wówczas ten interwał może ulec skróceniu nawet o połowę. W skrajnych przypadkach klocki hamulcowe mogą wymagać wymiany już po przejechaniu 10 000 km. Szybka jazda samochodem po torze doprowadza do zużycia klocków hamulcowych w jeszcze szybszym tempie.
Wybierz i kup klocki hamulcowe
Uszkodzone przewody hamulcowe
Jedną z częstych usterek w autach 10-letnich i starszych jest korozja twardych przewodów hamulcowych. Często zdarzają się takie przypadki, że w wyniku rdzy w przewodach powstają dziury przez co układ hamulcowych jest nieszczelny. Podobnie jest w przypadku miękkich przewodów hamulcowych wykonanych z gumy, które z czasem parcieje. Tutaj również pojawiają się nieszczelności. Przeciekający układ hamulcowy to brak odpowiedniego ciśnienia płynu w układzie i w konsekwencji nie działanie hamulców. Pedał wpada w podłogę, a samochód się nie zatrzymuje. To bardzo niebezpieczna sytuacja, dlatego każdy mechanik powinien sprawdzać stan przewodów hamulcowych przynajmniej raz w roku.Sprawdź ofertę z przewodami hamulcowymi
Awaria pompy ABS
Pompa ABS odpowiada za regulację ciśnienia płynu hamulcowego w układzie. Jest dość skomplikowanym urządzeniem i również ulega zużyciu. Objawy usterki tego elementu to zapalona kontrolka ABS na desce rozdzielczej, sporadyczne działanie ABS-u lub nie działanie prędkościomierza. Na rynku są warsztaty, które specjalizują się w regeneracji uszkodzonych pomp ABS. Niestety w wielu przypadkach konieczny jest zakup nowego elementy. Przed podjęciem decyzji można oddać taką pompę do fachowców, którzy ją odpowiednio zdiagnozują. W przypadku awarii sterownika, pompa może być jeszcze od odratowania.Zużyte tarcze hamulcowe
Do typowych usterek układ hamulcowego należy zaliczyć też zużycie tarcz hamulcowych. Oczywiście tarcze należą do elementów eksploatacyjnych, które wymienia się cyklicznie. W samochodach użytkowanych głównie w trasach przy płynnej i spokojnej jeździe, tarcze hamulcowe mogą wytrzymać nawet 80 000 km. W autach, które jeżdżą głównie w miastach lub kierowcy często dynamicznie przyspieszają i w związku z tym muszą ostro hamować, tarcze mogą wymagać wymiany już po 50 000 km. Co ciekawe, w przypadku jazdy na torze, tarcze mogą wymagać wymiany już po kilku przejazdach. Tarcze co do zasady zawsze wymieniamy razem z klockami.
Oferta tarcz hamulcowych
Zacinające się zaciski hamulcowe
Zaciski hamulcowe również mają swoją żywotność. W niektórych autach już po 100 000 km będą wymagały regeneracji, w innych spokojnie wytrzymają nawet 200 000 km czy 250 000 km. W tym przypadku jednak wiele zależy od stylu jazdy kierowcy oraz warunków w jakich auto jest użytkowane (miasto czy trasy). Uszkodzeniu mogą ulec między innymi prowadnicze, które korodują i przestają płynnie pracować. Podatne na uszkodzenie są również tłoczki hamulcowe. Na nich również może pojawić się rdza, zwykle z powodu przetartych uszczelniaczy. Korodują również jarzma. Zużywają się także elementy uszczelniające. Te trzeba dokładnie oglądać przy każdej wymianie klocków i tarcz hamulcowych i jeśli są zużyte niezwłocznie wymieniać.
Kup zaciski hamulcowe
Zużyty płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy z czasem się zużywa. Już po 2-3 latach, w zależności od rodzaju płynu, ma on w sobie zbyt dużo wchłoniętej z otoczenia wody. To może skończyć się zagotowaniem płynu w trakcie letnich upałów lub zamarznięciem w trakcie mrozów. Jeśli nie był on wymieniany przez ostatnie 2 lata, bądź nie można tego potwierdzić. Radzimy niezwłocznie zalać układ hamulcowy nowym płynem, oczywiście odsysając przy tym stary.
Sprawdź ofertę z płynami hamulcowymi
Poluzowana lub urwana linka hamulca ręcznego
Poluzowana lub urwana linka hamulca ręcznego skutecznie utrudniają lub uniemożliwiają zabezpieczenie auta na postoju. W przypadku urwanej linki, zaciągnięcie dźwigni hamulca ręcznego nie będzie możliwe. Jeżeli linka jest poluzowana, dźwignia zaskoczy przy znacznie wyższym położeniu. Warto rozwiązać ten problem z dwóch powodów. Po pierwsze, bez sprawnego hamulca ręcznego auto nie przejdzie przeglądu. Po drugie, przydaj się on podczas ruszania pod bardzo strome wzniesienia. Po trzecie, zostawianie samochodu na parkingu bez zaciągniętego hamulca ręcznego lub ze zbyt słabo zaciągniętym, może w skrajnych przypadkach skończyć się wyskoczeniem biegu i zsunięciem się auta (wpadnięciem do rowu czy wyjechaniem samochodu z parkingu i wjechaniem na przykład na środek skrzyżowania). Takie sytuacje co prawda zdarzają się bardzo rzadko, ale również nie można całkowicie ich wykluczyć.
Sprawdź ofertę z linkami hamulca ręcznego