Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Ciekawostki

Tajniki układu korbowo-tłokowego – jak wygląda właściwy pomiar luzów na łożyskach wału korbowego?

2023-01-18

Pewne jest, że wielu mechaników naprawiając silnik spotkało się z sytuacją, kiedy pomiar luzu w silniku tradycyjną metodą, np. przy użyciu szczelinomierza staje się niewykonalny. Taką sytuację możemy spotkać jeśli chcemy sprawdzić jaki jest luz na wale korbowodowym. Idealnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest użycie pasków pomiarowych, zwanych również kontrolnymi.
Tajniki układu silnikowego
Tajniki układu silnikowego

Paski to proste narzędzie, ale dający niezwykle skuteczny i dokładny pomiar luzu pomiędzy powierzchnią wału a panewką. W ofercie Inter Cars można nabyć paski Plascic Gauge marki Kolbenschmidt.


paski Plascic Gauge marki Kolbenschmidt

Zdjęcie: MS Motorservice International GmbH

Zaletą tego typu zastosowania rozwiązania jest to, że pomiar luzu łożyska można przeprowadzić bez potrzeby rozmontowania wału korbowego. Przed przystąpienie do pomiaru, powinno się zdemontować miskę olejową w celu uzyskania dojścia do miejsca mocowania wału korbowodowego.

Po wymontowaniu miski olejowej należy zdjąć pokrywę łożyska i wyczyścić powierzchnię wału oraz panewki łożyska. Następnie przyłożyć pasek kontrolny o odpowiedniej długości poprzecznie do powierzchni bieżnej wału korbowego. Pasek kontrolny można ustabilizować na czopie wału w wymaganej pozycji używając niewielkiej ilości smaru. Przed montażem podpory warto spryskać powierzchnię panewki aerozolem silikonowym, aby uniknąć przyklejenia paska kontrolnego do powierzchni panewki. Ponownie założyć podporę i dokręcić śruby montażowe w sposób zalecany przez producenta silnika, uważając jednocześnie aby nie obrócić wału.

Pomiar luzu w silniku

Zdjęcie: MS Motorservice International GmbH

Ponownie zdjąć podporę łożyska odsłaniając pasek pomiarowy. W tym momencie widzimy, że pasek ten został zgnieciony i jego kształt – szerokość jest większa niż przed montażem. W celu sprawdzenia luzu na danym czopie należy przyłożyć dołączoną podziałkę pomiarową do rozpłaszczonego paska kontrolnego. W tym momencie na podziałce można odczytać łuz łożyskowy. Należy pamiętać, że przed ponownym zamontowanie podpory wału należy całkowicie usunąć pasek z powierzchni czopa wału.

Paskami kontrolnymi można też mierzyć nierówności przylgni głowic cylindrów i innych połączeń kołnierzowych.

Pomiar luzu w jednostce napędowej

Zdjęcie: MS Motorservice International GmbH

Dane pasków pomiarowych

Zakres pomiarowy

0,025–0,175 mm

0,001–0,007 cala

Zawartość opakowania

10 pasków kontrolnych Plastic Gauge

1 podziałka pomiarowa

1 dokładna instrukcja

Indeks: 120000417001

Zobacz także:

Centrum Kompetencji Silnikowej

Pełna oferta Kolbenschmidt w Inter Cars e-Catalog


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email