Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Ciekawostki

Prawidłowe uszczelnienie we współczesnych silnikach samochodowych

2023-01-18

Uszczelka pod głowicą jest niezwykle ważna dla prawidłowego działania silnika. Pełni ona szereg funkcji, które mają kluczowe znaczenie dla pracy tego układu. Zdarza się jednak, że wymaga ona wymiany – na co zwrócić szczególną uwagę podczas tego zadania?

Uszczelnienie w silnikach samochodowych
Uszczelnienie w silnikach samochodowych

Uszczelka głowicy to niezbędny element silnika, który znajduje się między głowicą cylindrów a blokiem silnika. Uszczelka głowicy, umieszczona między tymi dwiema częściami silnika, ma za zadanie uszczelnić proces spalania wewnętrznego i zapobiegać wyciekaniu i mieszaniu się płynów. Dzięki szczelnej komorze spalania, silnik może wytworzyć odpowiednią kompresję potrzebną do utrzymania mocy silnika.

Uszczelki pod głowicę w ofercie Inter Cars

Wysoka moc spalania nowoczesnych silników oznacza, że uszczelka głowicy musi być wystarczająco mocna, aby wytrzymać bardzo wysokie temperatury i ciśnienia. W przeszłości uszczelki głowicy były często wykonane z miedzi lub materiałów kompozytowych, które zwykle zawierały grafit. Obecnie większość uszczelek głowicy jest wykonana ze stali wielowarstwowej Multi-Layer Steel (MLS), która składa się z kilku warstw cienkiej stali.


Uszczelka pod głowicą

Chociaż uszczelki pod głowicą są obecnie dość wytrzymałe, nadal ulegają uszkodzeniu. Jeśli coś pójdzie nie tak z uszczelką głowicy, olej i płyn chłodzący mogą przedostać się do części silnika, gdzie nie powinny, zagrażając bezpieczeństwu i powodując kosztowne uszkodzenia. Dlatego, jeśli mamy do czynienia z tego typem uszkodzeń, uszczelka głowicy powinna być jak najszybciej wymieniona.

Oznaki wydmuchanej uszczelki pod głowicą.

Objawy uszkodzonej uszczelki głowicy zwykle nie są tak oczywiste, więc na początku może być trudno je rozpoznać. Zatem przyjrzyjmy się najczęstszym oznakom uszkodzeń.

Dym z rury wydechowej

Biały dym z rury wydechowej to znak ostrzegawczy wydmuchanej uszczelki pod głowicą. Biały dym wskazuje na wyciek płynu chłodzącego do komory spalania. Jeśli zaś widzisz niebieski dym z rury wydechowej, oznacza to, że najprawdopodobniej olej silnikowy dostał się do komory spalania.

Przegrzanie

Przegrzanie jest jednym ze wskaźników, w wyniku czego prowadzi często do awarii uszczelki pod głowicą. Zwykle jest to spowodowane wyciekiem płynu chłodzącego, zatkanej chłodnicy, uszkodzonego wentylatora lub wyciekiem oleju do układu chłodzenia. Kiedy zdarzy się którakolwiek z wymienionych sytuacji, spowalnia to zdolność silnika do ochłodzenia, powodując w ten sposób przegrzanie i uszkodzenie uszczelki głowicy.

Śruby do głowicy w Inter Cars

Przebarwiony olej

Przebarwiony olej silnikowy to jeden z najbardziej subtelnych objawów nieszczelnej uszczelki głowicy. Poprzez mieszanie się płynu chłodniczego oraz oleju, powstaje łatwo zauważalne zabarwienie oleju, przypominające mleczny osad.

Utrata mocy

Uszkodzona uszczelka pod głowicą sprawia również zmniejszenie kompresji na danym cylindrze. Jej utrata powoduje nierówną pracę silnika oraz znaczne obniżenie jego wydajności.

Informacja o prawidłowym doborze uszczelki pod głowicę w silnikach Diesla

Chociaż wiele osób naprawiające silniki wie na co zwrócić uwagę przy składaniu danej jednostki, cześć z nich idąc na skróty pomija niektóre aspekty, lub robi to niepoprawnie. Weźmy np. dobór prawidłowej grubości uszczelki pod głowicą.

W przypadku silników wysokoprężnych, ogólnie dostępne są uszczelki głowicy cylindrów o różnych grubościach. Aby dobrać odpowiednią uszczelkę, należy zmierzyć wysokość części tłoka wystającej ponad powierzchnię bloku. Pomiar ten należy przeprowadzić z najwyższą starannością, ściśle według danych producenta.

Kilka istotnych wskazówek:

  • w celu uniknięcia niedokładności, które mogą powstać z powodu luzu przechyłowego tłoka, punkty pomiarowe muszą znajdować się powyżej osi sworznia tłokowego;
  • wskaźnik zegarowy zainstalować na czystej powierzchni bloku cylindrów i ustawić go w pozycji „zero”;
  • zamontować wskaźnik na czystym tłoku i obracając wałem korbowym określić położenie najwyższego punktu.
Oferta głowic w Inter Cars e-Catalog


Pomiar powierzchni głowicy

Materiał: ElringKlinger AG

Pomiar należy przeprowadzić na wszystkich tłokach. W tym przypadku tłok z najwyższą częścią wystającą ponad powierzchnię bloku służy do określenia odpowiedniej grubości uszczelki głowicy cylindrów. Korzystając z katalogu producenta uszczelek, np. firmy Elring, można dobrać odpowiednią grubość uszczelki. Grubość ta oznaczona jest ilością karbów lub otworów na krawędzi uszczelki.

Oznaczenie grubości uszczelki przy pomocy otworów

Uszczelka pod głowice z oznaczeniem

Oznaczenie grubości uszczelki przy pomocy karbów

Uszczelnienie głowicy
Uszczelniacze do głowic

Prawidłowy montaż uszczelki pod głowicą silnika

Przed przystąpieniem do pracy należy sprawdzić wytyczne montażowe danego silnika podane przez producenta. Prawidłowy montaż w kilku krokach:

  1. Starannie oczyść powierzchnie uszczelniające elementów głowicy i bloku cylindrów. Usuń pozostałości starych uszczelek oraz odtłuść.
  2. Oczyść otwory gwintowane śrub mocujących głowicę cylindrów z zanieczyszczeń i oleju. Sprawdź gwinty, czy nie są uszkodzone i czy pozwalają na łatwe wkręcanie śrub.
  3. Sprawdź powierzchnie elementów:
  • za pomocą odpowiedniego przyrządu sprawdź płaskość całego elementu: wzdłużnie = 0,05 mm, poprzecznie = 0,03 mm,
  • zagłębienia muszą zostać usunięte (wygładzenie w zakładzie specjalistycznym).
Pomiar głowicy

Materiał: ElringKlinger AG

  1. Ułóż uszczelkę głowicy cylindrów na bloku oraz prawidłowo wypośrodkuj. Uważaj jednak, aby nie uszkodzić powłoki uszczelki.
  2. Załóż głowicę cylindra, unikając uszkodzenia powierzchni uszczelniającej.

Zwróć uwagę, aby na uszczelkę nie dostały się do niej żadne pozostałości, np. wióry metalowe.

  1. Skręć głowicę cylindrów, stosując nowe śruby głowicy.

Należy pamiętać, że we wcześniej wykorzystanej śrubie, poza wydłużeniem plastycznym, zmienia się twardość oraz następuje ponowne rozciąganie. W przypadku śrub, które były wcześniej używane, zwoje gwintów zniekształcają się jednostronnie wskutek dużej siły wkręcania.

Śruby do głowicy

Materiał: ElringKlinger AG

Uwaga:

  • zawsze należy wymieniać śruby mocujące głowicę cylindrów i podkładki na nowe,
  • nieznacznie trzeba też naoliwić gwinty śrub oraz ich powierzchnie przylegania.
  • jeżeli montowana jest podkładka, olej należy nanosić tylko pomiędzy nią a łbem śruby,
  • nigdy nie warto oliwić powierzchni przylegania podkładki do głowicy cylindrów
  1. Dokręć śruby

Nowe śruby mocujące głowicę cylindrów należy wkręcać według zaleceń producenta silnika – które choćby wskazują moment dokręcania oraz prawidłową kolejność. Dokręcenie wymaganym momentem i kątem dokręcania prowadzi do precyzyjnego wykorzystania charakterystyki śrub, dzięki czemu uzyskuje się bardzo małe różnice siły dokręcenia. W tym celu śruby są dokręcane aż do granicy plastyczności.

Jak dokręcić śruby w głowicy?

Materiał: ElringKlinger AG

Zobacz także:

Dostępni producenci uszczelek głowicy w Inter Cars:


Elring logo Victor Reinz logo Ajusa logo Payen logo Herth and Buss logo LE.MA. logo Engitech logo

Zestawy śrub mocujących głowicę cylindrów firmy Elring

Centrum Kompetencji Silnikowej

Pełna oferta Elring w Inter Cars e-Catalog

Bio-service

Intercars.com.pl

Laboratorium Intermeko Europe


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email