Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Etapy naprawy silnika

2023-01-18

Dobiegające spod pokrywy stuki, nierówna praca, gaśnięcie bez przyczyny, trudności z zapłonem, biały dym z tłumika, stuki w silniku… Objawów dotyczących nieprawidłowego działania silnika jest bardzo wiele. Jakie podjąć kroki, by najpierw trafnie zdiagnozować usterkę, a następnie skutecznie ją wyeliminować? Eksperci z Centrum Kompetencji Silnikowej poprowadzą Cię przez ten proces w trzech etapach!

Etapy naprawy silnika
Etapy naprawy silnika

Krok 1. Ustal rodzaj oraz kod silnika

Czy wiesz, że silnik 2.0 TDI z grupy Volkswagen występuje w kilkudziesięciu odmianach? Ponieważ różnorodność jednostek napędowych jest ogromna, a poszczególne wersje różnią się od siebie nieznacznie, ta z pozoru prosta i błaha czynność ma wręcz kluczowe znaczenie w kontekście naprawy. Błąd popełniony na samym początku będzie powodował kolejne kłopoty i koszty, a także wydłużał proces naprawy. Dlatego tak istotne jest dokładne określenie wersji oraz kodu sinika, z jakim mamy do czynienia.

Najpewniejszym sposobem na sprawdzenie wersji silnika jest odczytanie kodu na bloku silnika. Taką informację można znaleźć też na tabliczce znamionowej w okolicach podszybia lub w bagażniku, niedaleko umocowania koła zapasowego.

Pamiętaj, że sytuacje, w których w pojeździe znajduje się inna jednostka napędowa niż pierwotnie zamontowana, wcale nie należą do rzadkości. Dlatego blok silnika to najpewniejsze miejsca odnalezienia właściwego kodu.

Centrum kompetencji silnikowej

Informacje o silniku znajdują się także w numerze VIN, czyli swoistym kodzie genetycznym każdego auta. Składa się on z 17 znaków, a dane dotyczące silnika znaleźć można zawsze w tym samym miejscu: od 4. do 8. znaku.

VIN jest dużo łatwiej znaleźć niż kod. Tabliczka znamionowa na podszybiu, słupek boczny po stronie kierowcy, prawe nadkole, pod dywanikiem od strony pasażera, mocowanie amortyzatora przy prawym przednim kole - możliwości jest bardzo wiele. Najważniejsze, że jego znalezienie nie sprawia żadnych problemów.

Krok 2. Znajdź przyczynę uszkodzenia silnika

„Check engine” i co dalej? Znając kod silnika, i – co za tym idzie – jego dokładną wersję, możemy pójść tropem najczęstszych usterek występujących w konkretnej jednostce napędowej. Wiedza i doświadczenie to w zawodzie mechanika ogromny skarb, który jednak przychodzi z czasem. Jeśli jesteś na początku drogi do tego, by zostać silnikowym ekspertem, warto, byś poznał najczęściej występujące w silnikach usterki, a także najbardziej przydatne części.

Usterka: elektronika

Naszpikowanie serca pojazdu wszelkiego rodzaju czujnikami ma usprawnić jego działanie, poprawić komfort jazdy oraz polepszyć jej ekonomikę. Na podstawie przekazywanych przez nie danych, komputer pokładowy decyduje o ilości paliwa i częstotliwości wtrysku, co ma kluczowy wpływ na moc i poziom spalania. Czujniki badają także m.in. ciśnienie i temperaturę płynów, prędkość obrotową, przepływ spalin czy intensywność powietrza wpadającego do komory silnika. Dlatego mnogość czujników to z jednej strony błogosławieństwo, ale z drugiej przekleństwo. Awaria jednego z nich może mieć olbrzymie skutki, na przykład nieprawidłowe działanie sondy lambda może zwiększyć spalanie nawet o 50%! Nierówna praca silnika oraz brak mocy przy przyspieszaniu to kolejne typowe objawy uszkodzeń czujników.

Łańcuch rozrządu

To element, który w silnikach benzynowych starszej generacji uznawany był za niezniszczalny i praktycznie bezobsługowy – wytrzymywał nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. Tak było przy prostych, wolnossących jednostkach bez turbodoładowania. Współczesne silniki są jednak poddawane dużo wyższym obciążeniom, dlatego ich regularna kontrola jest wręcz obowiązkiem. Tym bardziej, że typowa naprawa rozrządu jest kosztowna i nie ogranicza się tylko do łańcucha, ale także np. napinacza czy prowadnic.

Przydatna część: zestaw rozrządu

Pamiętaj, żeby przy okresowym serwisowaniu zawsze sprawdzać stan rozrządu i przypominać klientowi o konieczności jego regularnej wymiany. Wszystko po to, by uniknąć poważnej awarii, która może na długo unieruchomić pojazd.

Sprawdź zestawy rozrządu w Inter Cars e-Catalog

Sprawdź cewki i przewody zapłonowe w Inter Cars e-Catalog

Brak smarowania

Niski poziom ciśnienia oleju to sprawa mocno kłopotliwa – bez właściwego smarowania silnik narażony jest na trwałe uszkodzenia, dlatego jazda jest wręcz zabroniona. Co, jeśli oczywiste rozwiązania, takie jak uzupełnienie płynu czy wymiana filtra nie zdały egzaminu? Przyczyny mogą być różne:

- zapchany wlot olejowy z miski do pompy,

- zepsuty czujnik ciśnienia oleju,

- niesprawny przewód między sygnalizatorem a czujnikiem,

- wadliwy zawór olejowy, odpowiadający za ciśnienie w całym układzie,

- zużyte panewki w wale korbowym.

Zawór regulacji ciśnienia oleju

W zależności od producenta silnika, obieg oleju jest przystosowany do ciśnienia systemowego w zakresie od 2,5 do 3 bar. Pompy oleju mogą jednak wytwarzać ciśnienie znacznie powyżej 20 bar. Dla zapewnienia wystarczającego smarowania, przy zimnym oleju silnikowym (wysoka lepkość) i wysokich prędkościach obrotowych silnika pompują one znacznie większe objętości oleju przy ciśnieniu powyżej poziomu, który może trwale panować w obiegu oleju. Przy wyższej temperaturze oleju (niska lepkość) zwiększa się natężenie przepływu, natomiast pompy redukują wydajność tłoczenia.

Najważniejszym podzespołem ograniczającym systemowe ciśnienie oleju jest zawór regulacji ciśnienia oleju: za pomocą tłoczka regulacyjnego, który pokonując opór sprężyny przy zbyt wysokim ciśnieniu, otwiera kanał powrotny, pozwalający na odpływanie nadmiaru oleju lub ciśnienia bezpośrednio do miski olejowej.

Uszkodzone zawory regulacji ciśnienia oleju są najczęstszymi przyczynami uszkodzeń silników w zakresie trybologii. Poniżej przedstawiamy krótki przegląd najczęstszych przyczyn i ich skutków.

W przypadku odpowiednio wczesnego wykrycia przyczyny zakłóceń w obiegu oleju można uniknąć następnych szkód. Jednak w razie pochopnej wymiany tylko samego filtra, siłą rzeczy ponownie wystąpi niewystarczające smarowanie ze znanymi fatalnymi konsekwencjami. Dlatego godnym polecenia jest także zbadanie zaworu regulacji ciśnienia oleju i jego wymiana nawet przy najmniejszym podejrzeniu usterki. Nawet prawidłowe ciśnienie oleju nie jest gwarantem całkowitej sprawności zaworu, bowiem w razie sporadycznego zakleszczania nie zawsze można wykryć defekt podczas pomiaru ciśnienia oleju.

Przydatne części:

Pompy oleju w Inter Cars e-Catalog

Czujniki ciśnienia oleju w Inter Cars e-Catalog

Panewki wału korbowego w Inter Cars e-Catalog

Przegrzewanie silnika

Bardzo wysoka temperatura pracy jest dla silnika optymalna – idealna wartość to 90° C. Jeśli wskazówka zaczyna niebezpiecznie przesuwać się wyżej, w żadnym wypadku nie można tego lekceważyć i od razu poszukać przyczyny usterki. Ta zazwyczaj leży w układzie chłodniczym, a jej najczęstsze awarie to:

- niesprawna pompa płynu chłodniczego

- uszkodzony termostat

- niesprawny wentylator / włącznik termiczny

- osad w kanale chłodnicy

- zapowietrzony układ chłodniczy

Przydatne części:

Pompy płynu chłodniczego w Inter Cars e-Catalog

Termostaty środka chłodzącego w Inter Cars e-Catalog

Wentylatory chłodnicy silnika w Inter Cars e-Catalog

Krok 3. Potrzebujesz części - skontaktuj się z Centrum Kompetencji Silnikowej

Infolinia umożliwia uzyskanie pomocy w doborze odpowiednich części silnikowych do szerokiej gamy silników spalinowych, jak również złożenie zamówienia na wybrane części. Wykwalifikowany zespół doradców jest wstanie ponadto udzielić informacji z zakresu technicznego jak również montażowego danych części. Z dostępem do szerokiej wiedzy oraz wieloletnim doświadczeniem, z pewnością na każde pytanie zostanie udzielona odpowiedź.

Nasi eksperci w Centrum Kompetencji Silnikowej czekają na Twoją wiadomość!

Telefon:22 714 12 00

E-mail:[email protected]

Otrzymasz od nas pełne wsparcie podczas każdego etapu naprawy: od pomocy w ustaleniu przyczyny usterki, aż po wskazanie konkretnej części zamiennej w Inter Cars e-Catalog. Nie czekaj i skontaktuj się z nami już teraz!

Zobacz także:

Centrum Kompetencji Silnikowej


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email