Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Dodatkowe oznaczenia na oponach

2023-08-09

Małgorzata Grzeszczuk

Na boku opony, oprócz rzucających się w oczy: nazwy producenta, modelu oraz rozmiarówki, można zauważyć również nieco bardziej enigmatyczne kody alfanumeryczne i symbole. Liczba informacji zakodowanych na boku opony jest całkiem spora i nawet profesjonalistom przyda się czasem mała ściągawka. Artykuł ukazał się także w numerze 98 "IC Wiadomości".

Dodatkowe oznaczenia na oponach
Dodatkowe oznaczenia na oponach

Homologacja 'E'

Opony, aby mogły zostać dopuszczone do sprzedaży w Unii Europejskiej, muszą posiadać tzw. homologację E. Oznaczenie to jest ustandaryzowanym znakiem dla wszystkich krajów wspólnoty i ma postać dużej litery ‘E’ połączonej z numerem kraju, w którym udzielono homologacji potwierdzającej zgodność z normą. Kod ten jest umieszczony wewnątrz okręgu. Sygnatura zaś jest bardzo dobrze widoczna. Sama nazwa homologacji pochodzi od skrótu ECE – Economic Commision of Europe. Pamiętajmy, że częstokroć spotyka się również obok takiego oznakowania siedmiocyfrowy numer homologacji.

Tabela nr 1 - Dodatkowe oznaczenia na oponach

Przeznaczenie

Na oponach producenci umieszczają również litery wyróżniające ich przeznaczenie oraz rodzaj użytkowania. I tak na przykład przed lub za rozmiarem opony, umieszczane bywają poniższe oznaczenia:

  • P - samochód osobowy (Passenger car), symbol umieszczany przed rozmiarem opony.
  • LT - (Light truck) oznaczenie wskazujące, że opona jest przeznaczona dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek (stosowane w USA). Występuje przed rozmiarem opony.
  • C - opona dostawcza
  • T - opona dojazdowa

Standard nośności

Oprócz oznaczenia LI (Load Index), będącego wskaźnikiem określającym maksymalną nośność, na oponie możemy znaleźć również literowy indykator standardu nośności opony:

  • SL (Standard load)
  • XL (Extra load)
  • HL (High load)
  • RF (Reinforced)

Opony XL oraz HL zostały opracowane z myślą o pojazdach, które wyróżnia większa masa własna, a do ich zatrzymania oraz wprawienia w ruch potrzebna jest większa moc (m.in. pojazdy dociążone i elektryczne). RF wskazuje na oponę wzmocnioną o podwyższonej ładowności (nośności). Ma znaczenie analogiczne jak symbol XL. Można spotkać się również z takimi oznaczeniami opon wzmacnianych jak: EXL, RFD, REF, REINF.

Rodzaj opon

Opony możemy dzielić ze względu na wiele różnych kryteriów i parametrów. Z zasady przyjmujemy kilka różnych typów:


Tabela nr 2 - Dodatkowe oznaczenia na oponach

Opona letnia czy zimowa



Generalnie opony letnie nie są oznaczane w żaden specyficzny sposób. O ile nie znajdziemy na boku opony oznaczenia M+S albo 3PMSF możemy zakładać, że mamy do czynienia z oponą letnią.

M+S – ‘mud and snow’ - to oznaczenie wykorzystywane przez producentów do oznaczania opon całorocznych, zimowych oraz terenowych. Nie jest to normatywny wskaźnik oficjalnie certyfikujący oponę jako zimową, a jedynie symbolika. Deklaracja producenta, mówiącą o specyficznych parametrach opony. Zastosowanie tego symbolu nie podlega testom regulacyjnym ani certyfikacji.

Oznaczenie M+S
fot. przykład oznaczenia M+S

3PMSF – logo przedstawiające 3 szczyty górskie i płatek śniegu jest standardem oznaczenia opon zimowych lub opon do jazdy po lodzie. Obecność tego piktogramu na oponie gwarantuje spełnienie minimum wymaganych certyfikacyjnie parametrów jezdnych ogumienia. Tak zwane ‘trzy szczyty’  identyfikują oponę jako zalecane wyposażenie do jazdy na obszarach objętych stosownymi przepisami np. ośrodki narciarskie, Austria. Oznaczenie „3PMSF” gwarantuje rzeczywiste parametry opony dedykowanej do jazdy zimą, ponieważ z założenia projektowana z myślą o trudnych, śnieżnych warunkach drogowych.


fot. symbol 3PMSF

Ciśnienie w oponach

Na boku opony znajdują się oznaczenia wskazujące maksymalne wartości ciśnienia i obciążenia opony. Należy skonfrontować je z zalecanymi przez producenta pojazdu informacjami dotyczącymi tego parametru, które umieszczone są bądź w instrukcji obsługi, bądź na naklejce we wnęce drzwi kierowcy lub na korku wlewu paliwa.

MAX INFLATION – informuje, jakie maksymalne ciśnienie jest w stanie wytrzymać dana opona. Podawane jest w kilopaskalach (kPa) oraz funtach na cal kwadratowy (Psi). Ażeby obliczyć ciśnienie w barach, należy umiejscowić przecinek za pierwszą cyfrą wartości wyrażonej w kPa. Pamiętajmy, że chcąc poznać właściwą wartość ciśnienia w oponie, należy wziąć również pod uwagę czynniki dodatkowe takie jak np. zastosowanie pojazdu czy jego masa.

MAX LOAD – wskazuje maksymalne obciążenie dla danej opony.

COLD - wskazanie, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach

Sprawdź więcej na stronie "Informator oponiarski"!

Informator oponiarski Inter Cars

RUN FLAT

Rodzaj opony, na której mimo całkowitej utraty ciśnienia (uszkodzenie, przebicie) można przy zachowaniu sugerowanych prędkości i przebiegu kontynuować jazdę, bez ryzyka niebezpieczeństwa spowodowania wypadku. Producenci opon stosują różne oznaczenia dla tego rodzaju technologii. Ponadto różnić się one mogą sugerowaną maksymalną prędkością i dystansem przebycia jaki oferują. Standardowo jest to około 80 kilometrów przy prędkości nieprzekraczającej 80km/h.


Tabela nr 3 - Dodatkowe oznaczenia na oponach

RODZAJE BIEŻNIKA



W oponach osobowych wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje bieżnika: symetryczny, asymetryczny i kierunkowy. Każdy z nich ma swoje specyficzne parametry i charakterystykę.

Tabela nr 4 - dodatkowe-oznaczenia-na-oponach

Opona symetrycznaOpona kierunkowa

fot. od lewej: opona symetryczna, kierunkowa oraz asymetryczna

OZNACZENIA DODATKOWE

Na oponach znajduje się cała masa oznaczeń dodatkowych, które stanowią jej kartę charakterystyki. Wiedząc, co oznacza jaki skrót, możemy dowiedzieć się, skąd pochodzi nasza opona, jakie technologie i materiały zastosowano przy jej produkcji, oraz jakie ma ona właściwości. Opisy widniejące na jej bocznych ścianach są przekrojową deskrypcją produktu, co z pewnością ułatwić może późniejszy poprawny dobór opon.

Tabela nr 5 - dodatkowe-oznaczenia-na-oponach

Przeczytaj także na stronie Inter Cars:

Montaż i demontaż opony - czy robisz to zgodnie ze sztuką?


Jak zacząć obsługę aut wyposażonych w systemy kontroli ciśnienia TPMS?

Warunki przechowywania opon motocyklowych

Sprawdź więcej na stronie "Informator oponiarski"!

Informator oponiarski Inter Cars


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email