Pomiń nawigację
  1. Ciekawe przypadki

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach w Audi A4 B7 2.0 TDI PD z 2006 roku

2022-08-19

Na naszą infolinię ekspercką zadzwonił mechanik warsztatu, który miał problem polegający na nierównomiernej pracy silnika na biegu jałowym, po przełączeniu dźwigni zmiany biegów z pozycji P do pozycji D. Usterka dotyczyła Audi A4 B7 wyprodukowanego w 2006 roku z silnikiem Diesla 2.0 TDI PD.
Nierówna praca silnika w Audi A4 B7 2.0 TDI PD z 2006 roku
Nierówna praca silnika w Audi A4 B7 2.0 TDI PD z 2006 roku

Po nagrzaniu silnika objaw nadal występował, jednak z mniejszym nasileniem. Podczas diagnozy serwis stwierdził usterkę pompowtryskiwaczy, ze względu na ich duże korekcje. Jeden pompowtryskiwacz pracował poza granicą tolerancji. Pozostałe na granicy tolerancji – wykonano testy w serwisie specjalizującym się w naprawach komponentów silnika Diesla. Nie potwierdziły one jednak niesprawności pompowtryskiwaczy. Po tych czynnościach serwis zdecydował się na konsultację z infolinią techniczną.

Dla wykluczenia obwodu niskiego ciśnienia nasz ekspert doradził wykonanie pomiaru ciśnienia paliwa w obwodzie zasilającym oraz w punkcie pomiarowym pompy podwójnej. Potwierdzono prawidłowe parametry ciśnienia. Z uwagi na to, że pompowtryskiwacze w Audi A4 B7 z silnikiem Diesla 2.0 TDI PD zostały już wykluczone, sprawdzono zawór EGR, wykonano testy sprężania oraz poddano analizie wszystkie parametry pracy silnika i skrzyni biegów.

Analiza parametrów wykazała niepokojące wartości ze strony obciążenia alternatora, które zmieniało się skokowo od kilu procent do stu procent. Po odłączeniu przewodu sterownia alternatorem usterka nie występowała.

Jakie było źródło problemów z szarpaniem w Audi A4 B7 z silnikiem Diesla 2.0 TDI PD?

Sprawdzono połączenie między sterownikiem silnika, a alternatorem i zlecono naprawę instalacji elektrycznej. Szarpanie silnika 2.0 TDI PD w Audi A4 B7 spowodowane było niekontrolowanym zwiększeniem dawki paliwa przez sterownik silnika Diesla na podstawie nieprawidłowych informacji obciążenia. Sterownik nie rejestrował błędów, w tym przypadku alternator jest sterowany sygnałem PWM bez możliwości diagnozy, zwarcie przewodu z masą sterownik interpretował jako maksymalne obciążenie alternatora.

Po wykonaniu czynności zaleconych przez eksperta, usterka została skutecznie usunięta.

Więcej informacji na temat infolinii: https://intercars.com.pl/pl/aktualnosci/aktualnosci/zadzwon-do-eksperta/