Poradnik Haynes #1: Problem z rozruchem zimnego silnika
2022-08-08
Poniższym artykułem rozpoczynamy serię „Praktyczne wskazówki diagnostyczne z HaynesPro”. Ma ona na celu przybliżenie praktycznego wykorzystania aplikacji HaynesPro WorkshopData w codziennej pracy warsztatu. Sprawdź, jak przyspieszyć i ułatwić swoją pracę.
Pojazd: FIAT Punto /-Evo (199) 1.2 8V 69 2011- 2015
Problem: trudności z porannym rozruchem silnika. Jednostka napędowa gaśnie zanim się rozgrzeje, jednocześnie na desce rozdzielczej świeci się kontrolka silnika.
Rozwiązanie – z HaynesPro naprawy stają się prostsze!
Krok 1: Technik podłącza tester diagnostyczny i znajduje jeden zapisany kod usterki: P0115. Zapisany kod zostaje usunięty. Po ponownym uruchomieniu silnika, powraca świecenie kontrolki check engine i tester ponownie wskazuje wystąpienie tego samego kodu usterki P0115.
Krok 2: Technik w aplikacji HaynesPro WorkshopData wprowadza wykryty kod usterki (P0115) i znajduje następujący opis: „Obwód czujnika temperatury cieczy chłodzącej 1/otwarty”. Technik kontynuuje czynności, wybierając właściwy układ sterowania pracą silnika.
W tym przypadku system znajduje kod usterki P0115 w jednym biuletynie dla tego pojazdu.
Technik wie, że opis kodu usterki to tylko jedna część problemu; rzeczywistą wartością dodaną aplikacji WorkshopData jest sposób, w jaki wykorzystuje ona tę informację. System wykonuje wówczas dwie czynności:
- Tworząc ścieżkę diagnostyczną „krok po kroku” wskazuje technikowi najbardziej logiczny punkt startowy testowania.
- Przeszukuje swą obszerną bibliotekę znanych rozwiązań (SmartPACK) w celu sprawdzenia, czy na ten konkretny kod usterki powoływano się w jakichkolwiek biuletynach. W tym przypadku system znajduje kod usterki P0115 w jednym biuletynie dla tego pojazdu.
Krok 3: Technik otwiera biuletyn SmartCase i stwierdza, że wiele wymienionych objawów usterki odpowiada opisowi w aucie klienta. Według tego biuletynu usterka dotyczy czujnika temperatury powietrza dolotowego – znany również jako czujnik MAP. Różni się to od opisu kodu usterki, który sugeruje, że jest ona związana z czujnikiem temperatury cieczy chłodzącej. Technik sprawdza czujnik temperatury cieczy chłodzącej i ustala, że był on niedawno wymieniany.
Według tego biuletynu usterka dotyczy czujnika MAP/temperatury powietrza.
Krok 4: Warsztat decyduje się postąpić zgodnie z poradą podaną w biuletynie i wykonać testowanie czujnika temperatury powietrza dolotowego, który stanowi część czujnika MAP. Technik przeszukuje WorkshopData i wybiera czujnik temperatury powietrza. Wykonuje czynności diagnostyczne i stwierdza poprawność oraz dobry stan całego okablowania do tego czujnika. Jednocześnie odkrywa przekroczenie zakresu rezystancji wewnętrznej czujnika temperatury powietrza.
Korzystając z podpowiedzi i wykresu stwierdzono przekroczenie zakresu rezystancji wewnętrznej czujnika temperatury powietrza
Krok 5: Postępując zgodnie z poradą w biuletynie SmartCASE™ technik wymienia czujnik. Po usunięciu zapisanego kodu usterki ponownie uruchamia jednostkę napędową. Po rozruchu silnika, pracuje on normalnie, a lampka ostrzegawcza gaśnie.
Postępując zgodnie z poradą w biuletynie SmartCase, technik wymienia czujnik.
Dzięki aplikacji HaynesPro WorkshopData zdiagnozowanie i naprawa samochodu trwają o wiele krócej, co gwarantuje zarówno kierowcy, jak i warsztatowi oszczędność czasu i pieniędzy.
Zapytaj o bezpłatny dostęp do licencji próbnej HaynesPro na 30 dni swojego Przedstawiciela Handlowego Inter Cars lub wypełnij formularz, aby otrzymać dostęp do bezpłatnej wersji DEMO. Wystarczy, że klikniesz TUTAJ.