Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Nowe silniki Scanii

2014-02-20

Andrzej Wyrzykowski

Gdy świat ekscytuje się silnikami spełniającymi normę Euro VI, Scania bez specjalnego rozgłosu wprowadziła do produkcji pojazdy z nowymi silnikami Euro V wyposażonymi w pompowtryskiwacze PDE i układ SCR.
Najważniejsze modyfikacje silnika DC 13 SCR. Oznaczenia 

1 - pompowtryskiwacze PDE   2 - nowy kolektor wylotowy, turbosprężarka o stałej geometrii przepływu 
3- nowy pierścień zgarniający czyszczący nagar z tłoka, 
4- zunifikowany blok, średnica cylindra 130 mm, nowa obróbka gładzi cylindrowych 
5- większe wymiary wału korbowego 
6- zwiększony skok tłoka (140 lub 160 mm) 
7- zwiększona pojemność układu smarowania 
8- sterowany elektronicznie wentylator chłodnicy 
9- wzmocniony pasek wieloklinowy 
10- nowa pompa płynu chłodzącego
Najważniejsze modyfikacje silnika DC 13 SCR. Oznaczenia 1 - pompowtryskiwacze PDE 2 - nowy kolektor wylotowy, turbosprężarka o stałej geometrii przepływu 3- nowy pierścień zgarniający czyszczący nagar z tłoka, 4- zunifikowany blok, średnica cylindra 130 mm, nowa obróbka gładzi cylindrowych 5- większe wymiary wału korbowego 6- zwiększony skok tłoka (140 lub 160 mm) 7- zwiększona pojemność układu smarowania 8- sterowany elektronicznie wentylator chłodnicy 9- wzmocniony pasek wieloklinowy 10- nowa pompa płynu chłodzącego

Nowa rodzina silników 9- i 13-litrowych DC 13 SCR zastąpiła dotychczasowe silniki 9- i 12- litrowe rodziny DC 12 SCR (selektywna redukcja katalityczna z dodatkiem AdBlue). Modyfikacje silnika przeprowadzono w kierunku zwiększenia wytrzymałości i niezawodności, jednocześnie zachowując niektóre, dotychczasowe rozwiązania. Firma podkreśla, że silniki po modyfikacji są odporne na paliwo z wysoką zawartością siarki, popularne w Rosji i w państwach Europy Wschodniej. 

W porównaniu z poprzednimi silnikami (DC 12) zwiększono średnicę cylindra 130 mm, zachowując jednak konstrukcję bloku. Silniki DC 13 o pojemności 9-litrów mają skok tłoka 140 mm, a 13-litrowe – 160 mm. Wał korbowy silnika 13-litrowego ma większa średnicę i został podparty większymi łożyskami głównymi. W celu zmniejszenia zużycia oleju silnikowego i zbierania nagaru, tłoki mają nowy pierścień zgarniający, taki jak w silniku 730 KM. Zastosowano nowy sposób obróbki cieplnej gładzi cylindrów. 
By zwiększyć wydajność układu chłodzenia jednostki napędowej, zastosowano wydajniejszy, sterowany elektronicznie wentylator pochodzący z silnika XPI. Zmieniono budowę pompy płynu chłodzącego. W porównaniu z poprzednim silnikiem DC12 kolektor wydechowy jest sztywniejszy i lepiej uszczelniony. 
Trwałości układu zasilania służy ograniczenie ciśnienia paliwa do 1800 barów, które jest podwyższane w pompowtryskiwaczu. 

Zwiększeniu trwałości silnika służy wyeliminowanie recyrkulacji spalin (układ EGR), co potwierdzają również konstruktorzy silnika Iveco Euro VI (patrz Inter Truck z września 2012 r). Silniki DC 13 są doładowane turbosprężarką o stałej geometrii przepływu. 
Stosowany w serii P i G silnik 9 l ma 5 cylindrów w rzędzie i moce maksymalne: 250 KM lub 310 KM. Silnik 13 l ma 6 cylindrów w rzędzie i moce maksymalne: 360 KM (seria P/G/R) , 400 KM (seria P/G/R), 440 KM (seria P/G/R), 480 KM (seria G/R).


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email