Odpowiednie zapisy w porę zostały dodane do projektu unijnego rozporządzenia, które dziś zostało przyjęte przez Parlament Europejski. To znakomita wiadomość dla wszystkich warsztatów samochodowych oraz kierowców.
– SDCM bardzo dziękuje wszystkim, którzy zaangażowali się aktywnie i podpisali się pod petycją za utrzymaniem złącza OBD. Przyjęcie rozporządzenia przez Parlament traktujemy jako ogromny sukces. Jest to wspólne zwycięstwo całego niezależnego rynku motoryzacyjnego – wszystkich, którzy włączyli się w postulowanie poprawek do projektu, w tym przedsiębiorców, mechaników i innych osób, które wspierały działania aftermarketu. – powiedział Alfred Franke, prezes SDCM.
Tuż przed rozpoczęciem głosowania, poseł-sprawozdawca Daniel Dalton (ECR/UK) wskazał na sprawiedliwy dla całego rynku motoryzacyjnego kształt przepisów:
Przyjęty tekst rozporządzenia zawiera doprecyzowania w zakresie dostępu do informacji o naprawach i utrzymaniu pojazdu (RMI – Repair and Maintenance Information). Wśród zapisów szczególnie ważnych dla rynku motoryzacyjnego znalazły się tam m.in.:
- możliwość ciągłej łączności z informacjami zawartymi w pojeździe za pomocą złącza diagnostycznego: zarówno gdy pojazd znajduje się na postoju jak i w czasie ruchu pojazdu (wyłącznie odczyt – np. popularne wtyczki OBD umożliwiające zdalne zczytywanie błędów i parametrów jazdy),
- informacje niezbędne dla przygotowania pojazdu do okresowej kontroli zostały zaliczone do RMI, gdyż wielu klientów dokonuje wizyty w warsztacie przed dokonaniem badania okresowego,
- również informacje o sposobie naprawy oraz identyfikacja części zamiennych będzie mogła być otrzymana w cyfrowo przetwarzalnej formie
Złącze OBD jest bezpieczne
Głosowanie, które odbyło się w Parlamencie Europejskim należy uznać za finalne. W najbliższym czasie tekst rozporządzenia, już z pominięciem debaty, powinien jeszcze zostać zatwierdzony w głosowaniu przez Radę Ministrów.
Źródło: motofocus.pl