Wszystkie urządzenia telematyczne działają na identycznej zasadzie, ale różnią się zakresem przekazywanych informacji. Po włożeniu niewielkiego urządzenia do gniazda OBD, łączy się ono ze smartfonem kierowcy, za pośrednictwem którego przesyła informacje do menedżera floty lub do warsztatu.
Adapter Mercedes PRO jest dostępny dla Vito i Sprintera. Za jego pomocą można zarządzać flotą przez Internet oraz w czasie rzeczywistym odczytywać informacje o pojeździe: jego lokalizacji, poziomie paliwa w zbiorniku, czy czasie pozostałym do przeglądu technicznego. Kierowca natomiast komunikuje się z menedżerem floty poprzez aplikację Mercedes PRO Adapter, którą instaluje na swoim telefonie z Androidem lub iOS. Oferta adaptera Mercedes PRO obejmuje pięć podstawowych usług:
- status pojazdu: wyświetla wszystkie istotne dane dotyczące samochodu i jego wykorzystanie w danym czasie,
- logistyka pojazdu: lokalizacja samochodu z ustawieniem obszarów, których dany pojazd ma nie opuszczać lub do nich nie wjeżdżać,
- komunikacja flotowa: możliwość przesyłania wiadomości, adresów oraz kontaktów pomiędzy narzędziem do zarządzania pojazdami oraz aplikacją Mercedes PRO Adapter,
- zarządzanie przeglądami technicznymi: informacje o zbliżających się czynnościach serwisowych,
- elektroniczna książka jazd: automatyczna rejestracja kursów oraz odległości, oddzielnie dla przejazdów służbowych i prywatnych.
Celem wprowadzenia systemów telematycznych jest nie tylko usprawnienie zarządzania flotą pojazdów, lecz także wymuszenie dokonywania przeglądów serwisowych w autoryzowanych serwisach. Wydaje się, że w najbliższym czasie systemy telematyczne będą również wprowadzane w sieciach zrzeszających niezależne warsztaty zajmujące się serwisowaniem ciężarówek. Tak pomyślany jest właśnie e-Truck firmy TEXA, innowacyjne rozwiązanie, które przenosi niezależny warsztat pojazdów ciężarowych w zupełnie nowy wymiar napraw.