Pęknięcie tarczy hamulcowej. W jaki sposób do niego dochodzi?
Rozwarstwienie elektrolitu w akumulatorze
2022-04-06
W akumulatorze kwasowo-ołowiowym elektrolitem jest kwas siarkowy rozcieńczony wodą. To między innymi dzięki zawartej w nim siarce mogą zachodzić reakcje chemiczne, przez które możliwe jest zarówno magazynowanie, jak i pobieranie prądu elektrycznego.
Kiedy gęstość elektrolitu jest jednolita, wykorzystuje się pełny potencjał elektrochemiczny akumulatora. Niestety, z biegiem czasu w akumulatorach intensywnie użytkowanych dochodzi do zjawiska rozwarstwienia elektrolitu, gdzie ten o większej gęstości i tym samym ciężarze gromadzi się w jego dolnej części, a rzadszy w górnej (cząsteczki siarki są dwa razy cięższe od cząsteczek wody).
Stratyfikacja elektrolitu wewnątrz akumulatora
Konsekwencje rozwarstwienia elektrolitu dla akumulatora to:
- Nie pozwala wykorzystać całego potencjału elektrochemicznego.
- Z biegiem czasu powoduje zasiarczanie płyt – szczególnie w dolnych partiach.
- Zasiarczenie z kolei powoduje utratę pojemności i niewystarczające ładowanie.
- W dalszej konsekwencji pojawia się korozja oraz wykruszanie się masy czynnej z płyt ołowianych, czyli tzw. opad masy czynnej.
W jaki sposób można temu przeciwdziałać?
W akumulatorach do pojazdów użytkowych VARTA ProMotive EFB zastosowano opatentowany element mieszający, dzięki któremu rozwarstwienie elektrolitu przestaje być problemem. Znajduje się on z boku każdej celi akumulatora i wykorzystuje naturalne ruchy pojazdu, aby mieszać elektrolit.
Element mieszający elektrolit w akumulatorach VARTA ProMotive EFB
Unikalny projekt elementu mieszającego zastosowany w akumulatorach VARTA ProMotive EFB wykorzystuje zasadę naczyń połączonych oraz twierdzenie Bernouliego. Dzięki temu tworzy przepływ turbulentny we wszystkich celach. Przepływ ten gwarantuje ciągły obieg elektrolitu gdy pojazd użytkowy jest w ruchu.
Budowa akumulatora VARTA ProMotive EFB (element mieszający w każdej celi)
Badania i testy w terenie wykazały, że akumulatory VARTA ProMotive EFB mogą sprostać o wiele wyższym wymaganiom, niż tradycyjne akumulatory z ciekłym elektrolitem, co znacznie wydłuża ich żywotność. Pozytywne opinie producentów wyposażenia oryginalnego udowadniają, że akumulatory EFB do pojazdów użytkowych to bardzo dobre rozwiązanie, w przypadku transportu na duże odległości. Akumulatory EFB do pojazdów użytkowych to kolejny przykład na siłę innowacji akumulatorów VARTA.