Pęknięcie tarczy hamulcowej. W jaki sposób do niego dochodzi?
Nowy Stralis NP 460 zasilany metanem
2017-11-22
Iveco stara się wykorzystać modę na gaz ziemny. Firma wprowadza na rynek nowy model Stralis NP 460 z silnikiem jednopaliwowym, wyłącznie na metan.
Jak zapowiada producent, Stralis NP 460 to jedyny samochód ciężarowy zasilany gazem ziemnym i oferowany w pełnej gamie wersji do wszelkich zastosowań - od przewozów regionalnych po międzynarodowe. Od przewozów gabarytowych, przez rozwiązania z nadwoziami wymiennymi, a także w wersjach zgodnych z konwencją ADR oraz przystosowanych do przewozu materiałów budowlanych. W modelu wprowadzono nowy jednopaliwowy silnik IVECO Cursor 13 NP. Pojazd może być zasilany sprężonym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG), a także mieszanką tych paliw. Wersja z dwoma zbiornikami LNG oferuje rekordowy zasięg do 1600 kilometrów.
Iveco posługuje się argumentami, że zasilanie metanem pozwala na redukcję emisji cząstek stałych o 99% oraz tlenków azotu do 60% limitu wyznaczonego normą Euro VI. Wkładem w ochronę środowiska jest również wyjątkowo cicha praca silnika — zmierzony poziom hałasu wyniósł poniżej 71 dB. Okazuje się, że coraz więcej przewoźników wybiera pojazdy na gaz ziemny, gdyż jest to ekologiczne paliwo, a obecnie ekologia jest w modzie.
Nowy silnik IVECO Cursor 13 NP zapewnia możliwie najniższe zużycie paliwa na długich trasach. Wtryskiwacze gazu o dużej przepustowości, szynę paliwową, tłoki i turbosprężarkę zaprojektowano w sposób umożliwiający uzyskanie wysokich wartości mocy i momentu obrotowego. Pożądane efekty przyniosło zastosowanie iskrowego zapłonu stechiometrycznej mieszanki gazu ziemnego i powietrza. Układ oczyszczania spalin jest oparty na kompaktowym i lekkim trójfunkcyjnym katalizatorze, który nie wymaga regeneracji ani stosowania dodatków do paliwa.
Silnik IVECO Cursor 13 NP jest chroniony dwoma patentami: pierwsze rozwiązanie to system kontroli spalania stukowego. Drugie rozwiązanie to system reakcyjnej kontroli przepływu powietrza, czyli nowy układ doboru proporcji mieszanki stechiometrycznej podawanej w czasie zmiany biegów. Zapewnia on ciągłość dostarczania momentu obrotowego w trakcie zmian biegów w przekładni zautomatyzowanej.
Stralis NP 460 jest pierwszym samochodem ciężarowym zasilanym gazem ziemnym, który został wyposażony w 12-biegową, zautomatyzowaną przekładnię HI-TRONIX. Nowa przekładnia zmienia biegi o 10% szybciej w porównaniu z poprzednim modelem oraz oferuje dodatkowe funkcje, takie jak tryb rozkołysania, cztery biegi wsteczne oraz pozwala na współpracę z nowymi wersjami przystawek odbioru mocy. Skrzynia HI-TRONIX jest standardowo wyposażona w zintegrowany retarder hydrauliczny i funkcję wspomagania ruszania na wzniesieniu.
Zdaniem producenta, całkowity koszt posiadania nowego Stralisa NP 460 jest nawet o 9% niższy w porównaniu z samochodem z silnikiem wysokoprężnym. To jeszcze więcej niż w przypadku wprowadzonego na rynek w ubiegłym roku Stralisa NP 400, który oferował 7% oszczędności pod tym względem. Niski całkowity koszt posiadania wynika z mniejszego zużycia paliwa w Stralisie NP 460, a także z niższych kosztów gazu ziemnego w porównaniu z olejem napędowym. Okresy międzyprzeglądowe wynoszą 90 tys.km, co przekłada się na więcej czasu na drodze i niższe koszty serwisowania.