Pęknięcie tarczy hamulcowej. W jaki sposób do niego dochodzi?
Kompletny asortyment uszczelnień firmy Elring
2022-08-26
Już w 1998 roku, kiedy zaprezentowano pierwszy model Atego z silnikiem OM904 lub OM906, Elringklinger był kluczowym dostawcą wielu uszczelnień. W pierwszych latach do uszczelniania głowicy cylindra nadal stosowano warstwy metalu. Wraz ze wzrostem mocy i wyższymi wymaganiami dotyczącymi trwałości nastąpiło przejście na technikę elastomerowo-metalową. Tak jest do dziś i jest to jedyny sposób, aby trwale i niezawodnie uszczelnić używane obecnie silniki.
Wyzwania
Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji Atego w 2013 roku wzrosły wymagania dotyczące uszczelnienia silnika, szczególnie w obszarze głowicy cylindra. Należało podjąć różne działania, aby opanować ciśnienie zapłonu zwiększone do 200 barów, ciśnienie wtrysku sięgające 2400 barów i wynikający z tego poziom mocy silnika 4-cylindrowego wynoszący 170 kW (231 KM), a także moment obrotowy 900 Nm. Znajduje się tam układ 6 śrub mocujących głowicę cylindrów dookoła komory spalania, a więc w sumie 18 śrub, które muszą wytrzymać ogromne siły. Dla porównania, OM 904 miał tylko 10 śrub mocujących głowicę cylindrów. Kolejnym działaniem było przejęcie z poprzedniego modelu sprawdzonego, spawanego laserowo pierścienia ogniowego o profilowanej wysokości do uszczelniania komory spalania. Jednak do silników OM934i OM936 wymagał on udoskonalenia. Pierścień ogniowy ma teraz 16 różnych poziomów wysokości na każdym pojedynczym pierścieniu i to w zakresie µm. Kolejną wielką zaletą tej techniki jest możliwość kompensacji odkształceń komory spalania podczas dokręcania śrub mocujących głowicę cylindrów. Dzięki tej technice możliwe jest również opanowanie wibracji szczeliny uszczelniającej w taki sposób, że praktycznie nie mają one szkodliwego wpływu na całe uszczelnienie głowicy cylindrów. Opracowano specjalny kauczuk fluorowy odporny na wysokie temperatury, który uszczelnia system oleju silnikowego i płynu chłodzącego oraz jest wyjątkowo odporny na starzenie. Te unikalne na skalę światową uszczelnienia głowicy cylindrów wymagają również doskonałej wiedzy specjalistycznej w zakresie produkcji uszczelek. Taką imponującą wiedzę posiadają pracownicy głównej fabryki w Dettingen Erms w południowych Niemczech. Zarówno uszczelnienia głowicy cylindrów, jak i wszystkie inne uszczelki zostały zaprojektowane w taki sposób, aby doskonale działały również w silniku gazowym M936 G i mogły być również zasilane paliwami syntetycznymi. Ponadto silniki zostały wprowadzone na rynek Ameryki Północnej jako Detroit Diesel DD5 i DD8 i są tam stosowane w ciężarówkach Freightliner.
Pełny asortyment uszczelnień
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na uszczelnienia silników na rynku części zamiennych do silników OM934 i OM936 asortyment uszczelnień i zestawów uszczelniających jest teraz kompletny. Oprócz zestawów oferowanych w standardzie jest jeszcze kilka, które ułatwiają pracę w warsztacie. Wszystkie dostępne zestawy uszczelniające i pojedyncze uszczelnienia można łatwo zidentyfikować na podstawie rysunków rozstrzelonych w katalogu Elring. Inną możliwością jest bezpośrednie pobranie pliku PDF ze strony internetowej Elring. Ponadto w katalogu online znajdują się zdjęcia produktów w wysokiej rozdzielczości.