Pomiń nawigację
Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Samochód bezpieczeństwa w F1

2009-04-20

Samochodem bezpieczeństwa Formuły 1 w tym sezonie jest Mercedes-Benz SL 63 AMG.

Samochód bezpieczeństwa (official F1™ Safety Car) wkracza do akcji natychmiast, gdy tylko bezpieczeństwo wyścigu jest zagrożone wypadkiem, niesprzyjającymi warunkami pogodowymi czy innymi groźnymi okolicznościami. Po otrzymaniu odpowiedniego polecenia od kierownictwa wyścigu, samochód bezpieczeństwa pojawia się na czele stawki kierowców, aby bezpiecznie poprowadzić bolidy F1 wokół toru. Samochód bezpieczeństwa musi być odpowiednio szybki, w przeciwnym wypadku silniki bolidów Formuły 1 mogłyby ulec przegrzaniu, a ich opony i hamulce nadmiernie by się ochłodziły. Mercedes-Benz SL 63 AMG ma benzynowy silnik V8 AMG o pojemności 6,3 litra o mocy 525 KM, gwarantujący przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy. Silnik współpracuje z 7-stopniową skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT MCT, ze zmianą przełożeń przy kierownicy, dzięki której zmiana biegu zabiera zaledwie 100 milisekund. 

Pojazd ma kilka ciekawych elementów, np. specjalnie zaprojektowane zawieszenie z możliwością zmiany charakterystyki amortyzatorów, 30-procentową blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi, dodatkowe chłodnice oleju silnikowego, oleju w układzie przeniesienia napędu, płynu chłodzącego i wspomagania układu kierowniczego. 

Układ hamulcowy wyposażono w wewnętrznie wentylowane, kompozytowe tarcze hamulcowe przy wszystkich kołach. Na przedniej osi zamontowano sześciotłokowe, stałe zaciski i tarcze w rozmiarze 390 x 36 mm, podczas gdy koła osi tylnej posiadają stałe zaciski o czterech tłokach przy tarczach 360 x 26 mm. 

W stosunku do pojazdu seryjnego masę auta zmniejszono o 220 kg przez wykonanie elementów nadwozia z tworzywa sztucznego i rezygnację z rozkładanego dachu. Masa pojazdu wynosi 1750 kilogramów (z pełnym bakiem paliwa, bez kierowcy).

Charakterystycznymi elementami nadwozia są spoilery i dyfuzor w osłonie tylnej z wbudowanym układem aktywnego chłodzenia. Zamontowaną z tyłu, w miejsce tradycyjnej tablicy rejestracyjnej, płytę z napisem “Safety Car” podświetla blisko 700 diod elektroluminescencyjnych.
Od 12 lat samochody tuningowane przez firmę AMG są wykorzystywane jako auta bezpieczeństwa w Formule 1.


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email