W pojazdach xEV za napęd odpowiedzialny jest układ wysokiego napięcia (300-800 V). To on napędza silnik elektryczny i wprawia koła w ruch. Innym sposobem zasilania jest akumulator niskonapięciowy - 12 V, stosowany w pojazdach ICE i pojazdach z systemem Start-Stop. Dostarcza energii do systemów informacyjno-rozrywkowych i skomplikowanych systemów elektronicznych, takich jak adaptacyjny tempomat, asystent hamowania awaryjnego, automatyczny asystent hamowania awaryjnego i asystent pasa ruchu – czyli ADAS.
Idealne źródło zasilania – portfolio 12V akumulatorów Exide do xEV
12V akumulatory kwasowo-ołowiowe są dostępne w różnych typach i technologiach, w szczególności wyróżniają się te z absorpcyjną matą szklaną (AGM) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Jako producent OEM i pierwszy wybór dla 70% europejskich marek samochodów, asortyment AGM i EFB firmy Exide cieszy się zaufaniem na całym świecie. W rzeczywistości firma Exide jako pierwsza wprowadziła akumulatory AGM do pojazdów z systemem Start-Stop.
Akumulatory AGM zapewniają wysoką żywotność i stabilną wydajność przez cały okres użytkowania. Zostały zaprojektowane i zbudowane tak, żeby wytrzymywać ciągłe rozładowywanie i ładowanie akumulatorów, co czyni je idealnymi akumulatorami nie tylko do zastosowań typu Start-Stop (mikrohybryda), ale także do roli akumulatorów wspomagających (auxiliary) w pojazdach xEV.
Exide AGM charakteryzują się najbardziej niezawodnym i solidnym procesem produkcji oraz konstrukcją, która minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii. Szczególnie ważne jest zapewnienie nieprzerwanej obsługi i wspieranie funkcji bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych i pojazdach ze zautomatyzowanymi systemami bezpieczeństwa. Akumulatory AGM wykazują również najlepszą reakcję na obciążenia bezpieczeństwa o podwyższonych wymaganiach dotyczących napięcia gdy będą musiały dostarczyć mocy, na przykład w przypadku autonomicznego hamowania awaryjnego/sterowania typu steer by wire lub podczas manewrów unikowych. EFB to kolejne odpowiednie źródło zasilania systemów wspomagających w pojazdach xEV. Charakteryzują się wysoką akceptacją ładunku przez cały okres użytkowania, a także dużą trwałością cykliczną podczas pracy przy obniżonym stanie naładowania. Podobnie jak AGM, akumulatory EFB firmy Exide oferują zoptymalizowany odzysk energii z hamowania regeneracyjnego, zapewniając maksymalne oszczędności paliwa i mniejszą emisję CO2.
Rozwój rynku – bezpieczna przyszłość akumulatorów 12V Exide jest liderem w dziedzinie innowacji, zrównoważonego rozwoju, niezawodności i wydajności akumulatorów. Historia i doświadczenie firmy w zakresie oryginalnego wyposażenia (OE) obejmuje ponad sto lat. Wykorzystując swoją wiedzę na temat istniejącego parku samochodowego i dostępne dane z UE-27, Wielkiej Brytanii i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), jest w stanie stworzyć prognozy dotyczące przyszłości branży motoryzacyjnej:
· Do 2028 r. 100% pojazdów będzie wymagało 12V źródła zasilania,· 56% pojazdów parku samochodowego będzie wyposażonych w systemy Start-Stop (mikro i mild hybrydy) do 2028 r.,· W 2030 roku, 25% parku samochodowego będą stanowiły hybrydy (FHEV i PHEV) lub pojazdy elektryczne (BEV).Oczywiście liczby te mogą się zmieniać w miarę upływu czasu, ale Exide ma pewność, że trwały, niezawodny i nadający się do recyklingu 12V akumulator kwasowo-ołowiowy pozostanie na rynku.
Niezbędne – inteligentne narzędzia i usługi warsztatowe
Diagnostyka i konserwacja zapobiegawcza to dwa kluczowe obszary, na których powinny się skupić warsztaty. Główną przyczyną awarii pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest rozładowanie akumulatora 12 V. Osoby serwisujące pojazd powinny sprawdzać stan akumulatora za każdym razem, gdy wjeżdża do warsztatu – korzystając z testera
EBT-965P (
https://www.exidegroup.com/pl/pl/produkty/urzadzenie-diagnostyczne-ebt-965p) firmy Exide i aplikacji EBTP, które pozwalają na przeprowadzenie prostej i szybkiej kontroli diagnostycznej.
Należy pamiętać, że każdy pojazd (nie tylko elektryczny), w którym wymieniamy akumulator powinien mieć dobrany nowy zgodny technologicznie z tym z pierwszego wyposażenia. Wymiana AGM na cokolwiek innego może prowadzić do przedwczesnej awarii akumulatora. W przypadku EFB, istnieje możliwość, że zostanie zamieniony na AGM. Korzystając z wyszukiwarki akumulatorów Exide (https://www.exidegroup.com/pl/pl/marka/exide), mechanicy mogą dobrać odpowiedni akumulator wprowadzając nr rejestracyjny lub numer VIN pojazdu, numer części lub skorzystać z funkcji cross reference. Wyszukiwarka poinformuje użytkownika o lokalizacji akumulatora oraz o tym, czy po wymianie konieczna jest jego walidacja.
Co istotne, Exide zapewnia mechanikom kompleksowe informacje, takie jak instrukcje wymiany akumulatora krok po kroku, szacowany czas pracy, a także istotne dane dotyczące systemów wysokiego napięcia. Wszystko to jest zawarte w pełni darmowej wyszukiwarce Exide Battery Finder, z której można skorzystać online lub w aplikacji.
Sprawdź pełną ofertę Monroe w Inter Cars e-Catalog –
kliknij tutaj! Czytaj także na stronie Inter Cars: Jaki akumulator sprawdzi się w nowoczesnym pojeździe z systemem Start-Stop?Szkolenia techniczne Inter Cars dla mechaników w marcu 2024 r.Wyjątkowe korzyści w zaledwie kilka sekund!Innowacyjność i niezawodność: produkty Hella w świetle rynku wtórnego z zakresu elektryki i elektroniki