Road to Yourself – Nowy Kalendarz Inter Cars na 2025 rok
Jak czytać rozmiar opony?
2023-04-11
Małgorzata Grzeszczuk
Budowa opony
Typowa opona wytworzona zostaje z różnych surowców. Proporcje zastosowanych materiałów w oponie w przybliżeniu są następujące: 25% - kauczuk syntetyczny, 18% - kauczuk naturalny, 28% - sadza i krzem, 13% - oleje i wypełniacze, 11% -s stalowe wzmocnienia, 5% - materiały tekstylne. Standardowy przekrój budowy opony zgodny jest z poniższym schematem. W globalnym ujęciu dla większości opon osobowych oraz dostawczych. Każdy z poniżej wskazanych zasadniczych elementów składowych opony odpowiada za określone parametry jezdne ogumienia, których funkcje można pokrótce opisać następująco:
Rozmiar opony
Informację o stosownym do danego pojazdu rozmiarze opon można znaleźć np. na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapce wlewu paliwa lub w instrukcji pojazdu. Dobierając opony można również skorzystać z konfiguratora Inter Cars S.A. dostępnego online.
Umieszczony na boku opony rozmiar stanowi kombinację parametrów pozwalających na identyfikację jej wymiarów, np.:
Szerokość nominalna
Należy pamiętać, że rzeczywista szerokość opony osadzonej na feldze pojazdu może się różnić w zależności od producenta i dociążenia pojazdu. Dopuszczalna jest 4-procentowa tolerancja różnicy szerokości deklarowanej od tej finalnie obserwowanej w warunkach drogowych. Z uwagi na genezę wyrażania rozmiarów opon w calowym systemie metrycznym, dziś szerokości opon to liczby całkowite, które wzrastają od wartości 95 mm . W związku z tym, szerokości są cyframi zawsze kończącymi się liczbą 5: np. 165, 195, 225, 245 itd.
Konstrukcja
Występują dwa typy opon: diagonalne (ukośne) i radialne (promieniste). Nazwy te wzięły się od sposobu konstrukcyjnego rozłożenia kordów w oponie. Opony diagonalne są charakterystyczne dla zastosowań, gdzie wytrzymałość opony stanowi jej najistotniejszy parametr. Z uwagi na fakt, że kordy ukośnie na siebie zachodzą, użytkownik otrzymuje gwarancję zwiększonej wytrzymałości na uszkodzenia mechaniczne. Ta sama cecha konstrukcyjna sprawia jednak, że nie do końca zapewniają one w pełni stabilną jazdę przy wysokich prędkościach. Stabilność charakteryzuje natomiast opony radialne, które - dzięki swojej elastycznej konstrukcji - zapewniają komfort i mocne trzymanie w zakrętach.
Średnica osadzania
Wartość średnicy osadzenia podawana jest zawsze w calach. Średnica wytłoczona na oponie nie tylko wskazuje na rozmiar dedykowanej przez producenta do pojazdu felgi. Umożliwia również obliczanie średnicy zewnętrznej felgi.
Jest to istotne o tyle, o ile zamierza się zmienić oryginalny rozmiar felg na większe lub mniejsze. Modyfikacja ta musi uwzględnić konieczność zachowania tej samej średnicy zewnętrznej z odstępstwem od normy nieprzekraczającym 2%. Mniejsza niż zalecana średnica skutkować może utratą właściwości trakcyjnych. Zbyt duża powodować może ocieranie koła o elementy nadwozia. Ani opona, ani felga nie mogą kolidować z elementami nadwozia, zawieszenia ani układu hamulcowego. Jak obliczyć średnicę zewnętrzną w milimetrach?
Indeks nośności
Indeks nośności opon – Li () zlokalizowany jest za zwymiarowanymi parametrami szerokości i wysokości. Wskazuje na maksymalne dopuszczalne obciążenie per opona, przy maksymalnej rozwiniętej dla prędkości przez pojazd. Mnożąc wartość wskazaną przez indeks nośności razy 4, otrzymujemy wynik minimalnie wyższy od dopuszczalnej masy całkowitej auta. Wartość ta powinna byś nieomalże tożsama z polem F1 w dowodzie rejestracyjnym.
Indeks prędkości
Indeks prędkości opon – SI (Speed Index) umieszczany jest na oponie tuż za indeksem nośności. Są to litery alfabetu wskazujące na maksymalną prędkość, z jaką może poruszać się dany pojazd wyposażony w określoną oponę.
Oznaczenia dodatkowe
Opony osobowe w branży oponiarskiej częstokroć określa się skrótem PCR Tyres. Tłumaczy się go naturalnie z języka angielskiego jako Passenger Car Radial Tyres. Niejednokrotnie możemy spotkać się również ze skrótem PLT Tyres (Passenger Light Truck Tyres), który stosuje się dla wyróżnienia opon dla pojazdów SUV oraz 4x4 Pamiętajmy, że ten wyróżnik pojawia się także w zapisie rozmiaru widocznym na boku opony. Na oponach rekomendowanych do pojazdów 4x4 oraz SUV producenci umieszczają czasem dodatkowe oznaczenie Light Truck – LT: LT 225/75 R16.
Kolejnym wyróżnikiem w zapisie rozmiaru opony wskazującym na zastosowanie, jest umieszczona po wartości średnicy osadzenia litera ‘C’. Jej wytłoczenie wskazuje, że mamy do czynienia z oponą dostawczą: 195/75 R16 C.
Należy również pamiętać o oznaczeniach opon do kół dojazdowych. W tym wypadku najczęściej są one wyróżniane poprzez usytuowanie litery ‘T’ -Temponary Spare przed samym rozmiarem: T 125/90 D16.
Indeksy IC
Indeksy Inter Cars zostały skonstruowane tak, by możliwie jak najłatwiej można było wyszukać interesującą nas oponę. Początek indeksu IC bezpośrednio odzwierciedla pełny rozmiar opony. Kolejno umieszczona jest informacja o sezonie, typie opony oraz producencie. W takiej postaci funkcjonują one w IC Katalogu oraz są fakturowane na dokumentach zakupu.
Przeczytaj także na stronie Inter Cars:
Montaż i demontaż opony - czy robisz to zgodnie ze sztuką?
Jak zacząć obsługę aut wyposażonych w systemy kontroli ciśnienia TPMS?
Warunki przechowywania opon motocyklowych