Hałas lub „pisk hamulców” jest główną przyczyną skarg konsumentów, jeśli chodzi o układ hamulcowy. W nowoczesnych samochodach osobowych pisk hamulców może oznaczać jedną z dwóch rzeczy: albo wskaźnik zużycia hamulców sygnalizuje, że nadszedł czas na nowe klocki hamulcowe, albo istnieje inne źródło wibracji o wysokiej częstotliwości odbierane jako pisk.
Rozwiązanie pierwszego problemu jest stosunkowo łatwe. Oto jak zdiagnozować drugą przyczynę i prawidłowo użyć smaru/lubrykantu, aby rozwiązać problem:
Większość skarg związanych z piszczeniem hamulców można przypisać stykowi między zaciskami, klockami i tarczami hamulcowymi. Jedną z przyczyn mogą być skorodowane tarcze hamulcowe, w takim przypadku tarcze należy poddać obróbce mechanicznej lub wymienić.
Innym powszechnym problemem są zaciski i klocki hamulcowe, które nie cofały się prawidłowo po zwolnieniu pedału hamulca. Może to spowodować przegrzanie klocka hamulcowego i zjawisko znane jako „szkliwienie”, polegające na krystalizacji powierzchni materiału klocka. Może to również uszkodzić tarczę hamulcową.
Poza piskiem hamulców, zablokowany zacisk może często powodować wibracje pedału hamulca i kierownicy. Jeśli nie zostanie skorygowany, nie tylko zużyje się klocki i tarcze hamulcowe, ale także zwiększy zużycie paliwa, ponieważ silnik będzie musiały pracować ciężej, aby utrzymać pożądaną prędkość.
Aby naprawić zablokowany zacisk, najpierw zdejmij klocki hamulcowe, a następnie za pomocą szczotki drucianej dokładnie usuń kurz i zanieczyszczenia z zacisku. Można również użyć sprayu do czyszczenia hamulców.