Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Delphi radzi: 12 ważnych wskazówek dotyczących obsługi układu hamulcowego

2023-10-23

Odpowiednie przeprowadzenie przeglądu i obsługi układu hamulcowego jest jednym z najważniejszych zadań, jakich powinien nauczyć się każdy mechanik. Żywotność klocków hamulcowych może być bardzo różna, dlatego konieczna jest umiejętność oceny, kiedy należy je wymienić.  Na co należy zwrócić uwagę podczas serwisu elementów układu hamulcowego?

1. Pęknięcia termiczne

Podczas przeglądu tarcz, zwracaj uwagę, czy występują pęknięcia termiczne. Bardziej wnikliwe testy możesz przeprowadzić, jeśli tarcze są wyposażone czujnik zegarowy.

2. Poziom płynu hamulcowego

Zawsze sprawdzaj poziom i stan płynu hamulcowego. Jeśli to konieczne, wymień płyny i spuść ich niewielką ilość, aby umożliwić przepływ płynu przez tłoki podczas ich cofania. Zdejmij korek zbiornika płynu hamulcowego przy cofaniu tłoka, aby uniknąć oporu i uszkodzenia układu.

3. Dokonaj przeglądu sąsiadujących obszarów

Podczas wymiany tarcz i klocków hamulcowych należy dokonać przeglądu sąsiadujących części i elementów w celu wykrycia zużycia i uszkodzeń. Mowa tu o częściach układu kierowniczego, zawieszenia, tulei, łożysk i przewodów hamulcowych. Spójrz także na złącza i okablowanie, amortyzatory wstrząsów i sprężyny oraz czujniki ABS. Przy wymianie samych klocków zadbaj o to, aby usunąć rdzę z tarcz hamulcowych.

4. Grubość klocków

Niektóre ślady na tarczach mogą być oznaką problemów z klockami. Należy zawsze używać miernika grubości klocków hamulcowych w celu oceny poziomu ich zużycia. Zazwyczaj zaleca się wymianę klocków hamulcowych w momencie, gdy materiał cierny został zużyty do grubości 3 mm lub poniżej. Wyznacznikiem powinny być jednak zawsze zalecenia producenta. Sprawdź, czy po jeździe na starych klockach i tarczach nie ma oznak przegrzania i nadmiaru pyłu.

5. Oznaki zużycia klocków

Duże zużycie zewnętrznego klocka hamulcowego może często być oznaką problemów z kołkami prowadzącymi, tulejami, a nawet ślizgami. Jeśli to na wewnętrznym klocku widać więcej zużycia, warto sprawdzić, czy tłok nie jest zablokowany lub czy nie ma problemu z pompą hamulcową.

6. Odpowiedni smar

Nie używaj smaru miedzianego na nowoczesnych klockach, ponieważ może to spowodować zakleszczenie klocków hamulcowych w zacisku. Często uszkadza on również gumowe nakładki antyhałasowe znajdujące się na klockach. Rozważ użycie produktu Delphi Anti Seize Braking.

7. Nakładki antyhałasowe

Nakładki antyhałasowe z czasem tracą swoją skuteczność, co może powodować nie tylko zwiększony hałas, ale także nierównomierne zużycie i nierównomierne hamowanie. Przy każdej wymianie klocków lub szczęk należy również wymienić części pomocnicze, takie jak sprężyny, zaczepy czy podkładki.

8. Zużycie szczęk hamulcowych

Aby sprawdzić, czy szczęki hamulcowe są zużyte, należy zwrócić uwagę na niestabilne czucie w pedale hamulca, a także wibracje w czasie hamowania. Można również zauważyć zbyt duży skok hamulca postojowego

9. Sprawdź sprężyny

Sprężyny powrotne szczęk hamulcowych nie są wieczne, a z czasem mogą stać się słabsze. Kiedy przestają cofać szczęki do pierwotnej, prawidłowej pozycji, może to powodować nadmierne zużycie okładziny.

10. Zadbaj o smar

Samoregulatory szczęk hamulcowych powinny być swobodne i odpowiednio nasmarowane.

11. Żywotność przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe są wykonane z gumy, przez co z czasem mogą ulec zniszczeniu. Zwykle nie trzeba wymieniać przewodu hamulcowego, chyba że ulegnie on zniszczeniu, pęknięciu lub ściśnięciu.

12. Temperatura płynu hamulcowego

Zbadaj temperaturę płynu hamulcowego, aby sprawdzić, czy poziom zawartości wody zapewnia najlepszą wydajność i oszczędność użytkowania. Optymalna skuteczność wymaga systematycznej kalibracji.
Mechanik trzymający tarczę hamulcową Delphi

Pamiętaj...

Przy montowaniu nowych części układu hamulcowego należy zalecić klientom, aby przez pierwsze 300 km jechali ostrożnie, aż części odpowiednio się osadzą. Nadmierne hamowanie może uszkodzić nowe części i doprowadzić do utraty skuteczności hamowania.

Należy także zalecić wymianę tarcz czy bębnów hamulcowych w zestawach osiowych, gdyż wymiana wyłącznie jednej strony może spowodować brak równowagi pracy hamulców, co prowadzi do przedwczesnego zużycia.

Układ hamulcowy Delphi

Obecność elektronicznych jednostek sterujących sprawiła, że układy hamulcowe są dziś znacznie bezpieczniejsze i wyposażone w bardziej inteligentne rozwiązania.  Ale teraz istotne jest coś więcej niż tylko szybkie zatrzymanie pojazdu. Ważny jest też sposób jego zatrzymania, a nawet możliwość przewidzenia konieczności zahamowania.  Dlatego szerokie portfolio Delphi części dedykowanych do układu hamulcowego jest zaprojektowane i produkowane tak, aby odzwierciedlało dokładnie te same specyfikacje co OE. Dzięki temu podzespoły te umożliwiają zatrzymanie pojazdu tak szybko, jak części oryginalne — a w niektórych przypadkach nawet szybciej przy zachowaniu pełnej kontroli. Mając do dyspozycji profesjonalną diagnostykę, szkolenia i wsparcie techniczne, klienci mogą mieć pewność, że firma Delphi w pełni zaspokoi ich potrzeby w zakresie niezawodnych układów hamulcowych. 

Układ hamulcowy - części Delphi


Czytaj także:

Niezawodne hamowanie z bimetalicznymi tarczami hamulcowymi Delphi

Nowa odsłona strony WybieramInterCars.com.pl

Szkolenia techniczne: zdobywaj umiejętności, obsługuj nowych klientów i zarabiaj więcej!

20 lat minęło, czyli okrągły Jubileusz Grupy Inter Cars Rzeszów


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email