Co może się stać, jeśli nie sprawdzimy numeru katalogowego filtra oleju?
Bardzo wiele puszkowych filtrów oleju o różnych numerach katalogowych ma zbliżone wymiary obudowy i podobne lub wręcz takie same gwinty. Zdarza się, że osoby nie zajmujące się profesjonalną naprawą samochodów, dobierają puszkowy filtr oleju do danego pojazdu wyłącznie na podstawie dopasowania gwintu i wizualnej oceny wielkości filtra. Jest to nieodpowiedzialne.
Należy pamiętać, że:
• zastosowany w filtrze materiał filtracyjny jest dobierany do wymogów danego silnika; jeśli w danym pojeździe zostanie zamontowany błędnie dobrany filtr, może okazać się, że materiał filtracyjny nie będzie zapewniał prawidłowej filtracji, co ma bezpośredni wpływ na wzrost ryzyka uszkodzenia silnika;
• w zależności od konstrukcji silnika, w filtrach oleju typu spin-on stosowane są zawory zapewniające optymalną ochronę silnika; jeśli w danym pojeździe zostanie zamontowany błędnie dobrany filtr, może okazać się, że nie ma w nim odpowiednich zaworów lub parametry ich pracy są zupełnie inne. Należy pamiętać, że zawory w filtrach oleju są konstruowane tak, by otwierały się przy odpowiednio dobranym do danego silnika ciśnieniu oleju.
Wniosek
To, że nowy filtr można bez problemu przykręcić do korpusu silnika, a jego wygląd jest zbliżony do wyglądu filtra zużytego, nie powinno decydować o jego montażu. Należy zawsze sprawdzać zastosowanie danego filtra, korzystając z katalogu jego producenta. Dotyczy to zarówno filtrów puszkowych, jak i wkładów filtra.
Przykładem filtrów oleju o takich samych wymiarach zewnętrznych i takim samym gwincie są filtry FILTRON OP 577 oraz OP 626/4 (oba produkty są dostępne w sieci sprzedaży Inter Cars). Oba filtry, choć wizualnie podobne, różnią się występowaniem zaworu przeciwzwrotnego.
Jakie zawory można spotkać w puszkowym filtrze oleju?
Zawór przeciwzwrotny (anti-dainback valve)
Najczęściej ma postać gumowej membrany przylegającej do wewnętrznej strony pokrywy filtra puszkowego. Membrana ta przesłania otwory, przez które dostaje się do filtra brudny olej. Zadaniem zaworu przeciwzwrotnego jest zapobieganie wydostawaniu się oleju z filtra po wyłączeniu silnika. Zawór przeciwzwrotny jest potrzebny przy filtrach wkręcanych z boku lub od góry korpusu silnika (jeśli filtr pracuje w pozycji pokrywą do góry, funkcję zaworu z powodzeniem przejmuje grawitacja).
Zawór bezpieczeństwa (bypass valve)
Wykorzystuje się go, gdy filtr zapcha się na skutek nieprzestrzegania interwału wymiany lub podczas uruchamiania pojazdu w niskiej temperaturze (gdy olej jest zimny i gęsty). Zawór bezpieczeństwa jest otwierany na skutek wzrostu ciśnienia i ma za zadanie udrożnić przepływ oleju w silniku, gdy istnieje niebezpieczeństwo niedostatecznego smarowania współpracujących ze sobą części. Stosowanie zaworu bezpieczeństwa wynika z faktu, że brudny olej jest dla silnika zawsze lepszy niż jego całkowity brak. Brak smarowania olejem może spowodować uszkodzenie silnika.
Zawór Eco (anti-syphon valve)
Chroni przed spływaniem oleju z filtra po wyłączeniu silnika. Pełni zatem podobną funkcję, co zawór przeciwzwrotny – z tą różnicą, że zawór umieszcza się po „czystej stronie” filtra. W efekcie filtr cały czas jest wypełniony olejem – niezależnie od tego, czy silnik pracuje, czy nie. Po uruchomieniu silnika zawór Anti-Syphon Valve znacznie skraca czas suchego tarcia pomiędzy współpracującymi częściami, ponieważ przyczynia się do szybkiego przepływu oleju do silnika.