TEXA integruje HaynesPro Truck z IDC5
Wymiana Zespołu Łożysk Piasty (THU) produkcji FAG w samochodzie ciężarowym
2022-12-15
W samochodach ciężarowych z uwagi na sposób eksploatacji, w tym bardzo duże przebiegi, nierzadko ponad 100 000 km rocznie i przy obciążeniach przekraczających 10 ton nacisku na oś, powinny być zamontowane niezawodne i skrajnie wytrzymałe łożyska kół, również ze względu na duże koszty naprawy w przypadku nagłej awarii łożyska koła podczas jazdy.
Śmiało można więc przyznać, że łożyska koła w samochodzie ciężarowym są elementami związanymi nie tylko z bezpieczeństwem jazdy, ale również z zapewnieniem możliwie długiej mobilności pojazdu.
Opracowane i wprowadzone pod koniec lat 90-tych do seryjnej produkcji Zespoły Łożysk Piast pod nazwą handlową Truck Hub Unit (w skrócie THU), to optymalne rozwiązanie dla warsztatów specjalizujących się w naprawach i serwisowaniu samochodów ciężarowych.
Stanowią one zamknięty moduł łożysk dedykowany na jedną stronę osi, składający się z pary łożysk stożkowych, zmontowanych fabrycznie z wymaganym luzem łożyskowym i optymalną ilością wysokogatunkowego smaru, zapewniającego najlepsze warunki pracy łożyska przez cały okres eksploatacji.
Zespół THU posiada również zintegrowane uszczelnienie osi.
THU pozwalają warsztatowi na dodatkową redukcję czasu i kosztów wymiany łożysk kół.
Sposób wymiany zespołu łożysk THU opiszemy na przykładzie samochodu Scania R450.
Po zdjęciu koła, poluzowaniu i odsunięciu zacisku hamulca, odkręcić i wysunąć piastę z osi przedniej.
Odkęcić tarczę hamulcową.
Wypiąć pierścień osadczy łożyska.
Rozgrzać i zdjąć pulsator czujnika prędkości obrotowej koła.
Wyprasować stare łożysko.
Sprawdzić owalność oraz stan ogólny piasty i w razie konieczności wymienić piastę na nową.
Upewnić się ostatecznie czy nowe łożysko jest poprawnie dobrane.
Wykonać prawidłowe wprasowanie nowego łożyska w piastę koła zgodnie z zasadą przyłożenia siły nacisku na pierścień zewnętrzny łożyska. Nie przekroczyć dopuszczalnych maksymalnych sił nacisku.
Zamontować ponownie pulsator, zabezpieczyć łożysko pierścieniem osadczym i dokręcić tarczę hamulcową.
Sprawdzić stan czopu zwrotnicy.
Zamontować zacisk hamulca i założyć piastę na czop zwrotnicy.
Dokręcić centralną nakrętkę właściwym momentem obrotowym obracając piastą w przeciwną stronę.
Dokręcić dekiel właściwym momentem obrotowym.
Wykonać jazdę próbną.
Podsumowując, brak konieczności smarowania i jednokrotne wprasowywanie modułu łożyska znacząco skraca czas montażu, ale przede wszystkim zapewnia optymalne warunki pracy zespołu łożysk THU przez cały okres eksploatacji.
Zobacz więcej:
Show Car to wizytówka Inter Cars na świecieSzkolenia Inter Cars dla klientów rynku ciężarowego
Inter Cars wśród czempionów polskiej gospodarki