Pomiń nawigację
  1. Poradniki

Wymiana pompy wspomagania układu kierowniczego

2011-10-27

Na podstawie materiałów firmy LuK

Podczas wymiany hydraulicznej pompy wspomagania układu kierowniczego należy przepłukać układ hydrauliczny. Zaniechanie wykonania płukania układu może być przyczyną uszkodzenia pompy, co wiąże się z ponowną naprawą i wymianą uszkodzonych części.

Elementy składowe układu kierowniczego poddane są wysokim obciążeniom mechanicznym. W związku z tym, drobne cząstki metalu mogą zanieczyścić układ hydrauliczny, co może powodować głośniejszą pracę pompy wspomagania lub nawet jej zatarcie. Komora pompy łopatkowej wykonana jest w tolerancji nie przekraczającej jednej tysięcznej milimetra, co w przypadku zanieczyszczenia układu wiąże się z ryzykiem zatkania systemu. 

Dlatego podczas wymiany pompy wspomagania układu kierowniczego, nie tylko należy wymienić ciecz hydrauliczną, ale także obowiązkowo przepłukać cały układ hydrauliczny przynajmniej dwukrotnie. W zależności od typu pojazdu, podczas tej procedury zużywa się do 5 litrów cieczy hydraulicznej. Trzeba upewnić się, że dostępny jest pojemnik na spuszczaną ciecz hydrauliczną o odpowiedniej pojemności. Należy stosować jedynie ciecz hydrauliczną rekomendowaną przez producenta pompy. 

Procedura płukania układu kierowniczego:

  • Podnieść przednią część pojazdu tak, aby uzyskać swobodę obrotu kołami. W ten sposób zredukuje się opory podczas skręcania kołami, uniknie się spienienia cieczy hydraulicznej i możliwości zapowietrzenia układu.
  • Zdjąć pokrywę zbiornika i odłączyć przewód powrotny.
  • Uruchomić silnik i obracać kierownicą w obu kierunkach. Podczas spuszczania zużytej cieczy jednocześnie wlewać do układu nowy olej hydrauliczny.
  • Po zakończeniu dwóch pełnych cykli płukania układu, wyłączyć silnik. Wymontować zbiornik i umyć go dokładnie preparatem do mycia hamulców. Nie należy zapominać o oczyszczeniu lub wymianie układu filtrującego.
  • Zamontować zbiornik, podłączyć przewód powrotny i sprawdzić poprawność ich ustawienia.
  • Teraz napełnić zbiornik do wymaganego poziomu i włączyć silnik.
W celu odpowietrzenia układu trzeba obrócić kierownicą 20 razy. Następnie zamknąć zbiornik, sprawdzić poziom cieczy hydraulicznej i wykonać próbną jazdę. 



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email