TEXA integruje HaynesPro Truck z IDC5
Wybór akumulatora
2009-11-16
Nowoczesne akumulatory wykonane są w technologii wapniowo-srebrowej, opartej na drobnokrystalicznych stopach ołowiu z dodatkami srebra i masy czynnej z dodatkiem wapnia. Ten stop składający się z dodatniej kratki wapniowo-srebrowej i ujemnej kratki wapniowej, redukuje do minimum zużycie wody i stopień samorozładowania. Dzięki użyciu grubych płyt i separatora z włókna szklanego uzyskano wysoką wytrzymałość na wyładowania cykliczne.
Nowoczesny akumulator ma także pokrywę labiryntową z centralnym odgazowaniem i zabezpieczeniem przed zapłonem wstecznym. Akumulatory takie to np. Varta z nowej serii PROMOTIV SILVER i BLUE, Bosch nowej linii T5 i T4 oraz nowość firmy 4 MAX - SILVER LINE SHD. Są to akumulatory dla wymagających klientów, których nie odstrasza wyższa cena.
Akumulatory standardowe wykonane są w starej technologii antymonowej lub hybrydowej. Wymagają częstej obsługi (dolewanie wody) oraz okresowego doładowywania, ponieważ ulegają samorozładowaniu.
Jak dobrać akumulator?
- do samochodów jeżdżących w długie trasy zagraniczne z funkcją sypialnianą, powinno zastosować się akumulatory nowej generacji, aby nie mieć problemów z rozruchem przy długim oczekiwaniu na przejściu granicznym, itp. np.: 4MAX SILVER SHD, Bosch T5,T4 i Varta PROMOTIV Silver, Blue,
- do samochodów jeżdżących w kraju, gdy nie tak głębokich cykli rozładowań i naładowań wystarczają akumulatory hybrydowe np.: 4MAX ECOLINE i Bosch serii T3 lub Varta PROMOTIV Black,
- wielkość akumulatora do danego pojazdu należy dobrać na podstawie katalogu lub instrukcji obsługi.
- parami należy montować tylko akumulatory o tych samych parametrach, najlepiej od tego samego producenta,
- przed zamontowaniem akumulatora należy go zawsze doładować (przed rozpoczęciem ładowania wymieszać elektrolit poprzez przechylanie akumulatora – elektrolit się rozwarstwia),
- po doładowaniu sparować (połączyć plus z plusem, minus z minusem na min. 1 godzinę - wyrównujemy ładunki akumulatorów do tego samego poziomu),
- sprawdzić ładowanie w samochodzie (napięcie 27,6V do 28,4V),
- oczyścić i zabezpieczyć klemy oraz bieguny wazeliną techniczną (lub innym środkiem do tego przeznaczonym),
- nie należy montować akumulatora nowego w parze ze starym mają różne opory wewnętrzne, co w konsekwencji przy jednakowym prądzie ładowania doprowadza do sytuacji, że na jednym odkłada się większe napięcie, natomiast na drugim mniejsze i jeden jest niedoładowywany natomiast drugi przeładowywany; efekt końcowy wymiana obydwu.
- akumulator używany należy doładować i zamontować z innym używanym – nie będą się wzajemnie uszkadzały i dłużej popracują.
Eksploatacja
- przy każdym przeglądzie należy sprawdzić: ładowanie akumulatora, upływność prądu w aucie na postoju, stan klem, wygląd (brudny zanieczyszczony akumulator może mieć zwarcia powierzchniowe pomiędzy klemami), stan instalacji elektrycznej,
- zabrania się podłączania czegokolwiek pod jeden akumulator pracujący szeregowo z drugim, gdyż prąd płynący rozdziela się na dodatkowy odbiornik i akumulator, co powoduje niedoładowanie tego akumulatora i przeładowywanie drugiego, a w rezultacie uszkodzenie obydwu. Do odbiorników 12V należy zastosować przetwornicę 24V/12V,
- pozostawione akumulatory nienaładowane (napięcie poniżej 12,3V) ulegają nieodwracalnym zmianom w wyniku zasiarczenia i tracą swoją pojemność. Należy sprawdzać akumulatory przechowywane w magazynie oraz te, które są w samochodach nieeksploatowanych.