Pomiń nawigację

Wybór akumulatora

2009-11-16

W okresie jesiennym wzrasta zainteresowanie akumulatorami.

Nowoczesne akumulatory wykonane są w technologii wapniowo-srebrowej, opartej na drobnokrystalicznych stopach ołowiu z dodatkami srebra i masy czynnej z dodatkiem wapnia. Ten stop składający się z dodatniej kratki wapniowo-srebrowej i ujemnej kratki wapniowej, redukuje do minimum zużycie wody i stopień samorozładowania. Dzięki użyciu grubych płyt i separatora z włókna szklanego uzyskano wysoką wytrzymałość na wyładowania cykliczne.

Nowoczesny akumulator ma także pokrywę labiryntową z centralnym odgazowaniem i zabezpieczeniem przed zapłonem wstecznym. Akumulatory takie to np. Varta z nowej serii PROMOTIV SILVER i BLUE, Bosch nowej linii T5 i T4 oraz nowość firmy 4 MAX - SILVER LINE SHD. Są to akumulatory dla wymagających klientów, których nie odstrasza wyższa cena. 
Akumulatory standardowe wykonane są w starej technologii antymonowej lub hybrydowej. Wymagają częstej obsługi (dolewanie wody) oraz okresowego doładowywania, ponieważ ulegają samorozładowaniu. 

Jak dobrać akumulator? 

  • do samochodów jeżdżących w długie trasy zagraniczne z funkcją sypialnianą, powinno zastosować się akumulatory nowej generacji, aby nie mieć problemów z rozruchem przy długim oczekiwaniu na przejściu granicznym, itp. np.: 4MAX SILVER SHD, Bosch T5,T4 i Varta PROMOTIV Silver, Blue, 
  • do samochodów jeżdżących w kraju, gdy nie tak głębokich cykli rozładowań i naładowań wystarczają akumulatory hybrydowe np.: 4MAX ECOLINE i Bosch serii T3 lub Varta PROMOTIV Black, 
  • wielkość akumulatora do danego pojazdu należy dobrać na podstawie katalogu lub instrukcji obsługi.
Montaż 
  • parami należy montować tylko akumulatory o tych samych parametrach, najlepiej od tego samego producenta, 
  • przed zamontowaniem akumulatora należy go zawsze doładować (przed rozpoczęciem ładowania wymieszać elektrolit poprzez przechylanie akumulatora – elektrolit się rozwarstwia), 
  • po doładowaniu sparować (połączyć plus z plusem, minus z minusem na min. 1 godzinę - wyrównujemy ładunki akumulatorów do tego samego poziomu), 
  • sprawdzić ładowanie w samochodzie (napięcie 27,6V do 28,4V), 
  • oczyścić i zabezpieczyć klemy oraz bieguny wazeliną techniczną (lub innym środkiem do tego przeznaczonym), 
  • nie należy montować akumulatora nowego w parze ze starym mają różne opory wewnętrzne, co w konsekwencji przy jednakowym prądzie ładowania doprowadza do sytuacji, że na jednym odkłada się większe napięcie, natomiast na drugim mniejsze i jeden jest niedoładowywany natomiast drugi przeładowywany; efekt końcowy wymiana obydwu. 
  • akumulator używany należy doładować i zamontować z innym używanym – nie będą się wzajemnie uszkadzały i dłużej popracują.

Eksploatacja 
  • przy każdym przeglądzie należy sprawdzić: ładowanie akumulatora, upływność prądu w aucie na postoju, stan klem, wygląd (brudny zanieczyszczony akumulator może mieć zwarcia powierzchniowe pomiędzy klemami), stan instalacji elektrycznej, 
  • zabrania się podłączania czegokolwiek pod jeden akumulator pracujący szeregowo z drugim, gdyż prąd płynący rozdziela się na dodatkowy odbiornik i akumulator, co powoduje niedoładowanie tego akumulatora i przeładowywanie drugiego, a w rezultacie uszkodzenie obydwu. Do odbiorników 12V należy zastosować przetwornicę 24V/12V, 
  • pozostawione akumulatory nienaładowane (napięcie poniżej 12,3V) ulegają nieodwracalnym zmianom w wyniku zasiarczenia i tracą swoją pojemność. Należy sprawdzać akumulatory przechowywane w magazynie oraz te, które są w samochodach nieeksploatowanych.


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email