TEXA integruje HaynesPro Truck z IDC5
Tylko syntetyk?
2012-12-03
Jan Kowalski
Firma jest zdania, że stosowanie oleju silnikowego w niskich temperaturach, na przykład 5W-XX zamiast 15W-XX, daje większe szanse na uzyskanie potencjalnych oszczędności paliwa. Co więcej, wielosezonowy środek smarny o niższej lepkości w wysokich temperaturach, na przykład XW-30, w porównaniu do XW-40, może również zapewnić dodatkowe oszczędności. W przypadku stosowania oleju 5W-30 w niskich temperaturach i podczas jazdy charakteryzującej się częstym ruszaniem i hamowaniem, oszczędności w zużyciu paliwa sięgają do 5%. W normalnych warunkach eksploatacji, gdy silnik jest rozgrzany, istnieje możliwość uzyskania do 2% oszczędności paliwa.
Ważne jest, aby przejście na oleje silnikowe o niższej lepkości nie wpływało niekorzystnie na poziom ochrony silnika. Oleje mineralne starszej generacji nie są w stanie zaoferować takiej samej ochrony, jak ich syntetyczne odpowiedniki oraz zapewnić poprawnego działania systemów ograniczających emisję spalin.
Oleje syntetyczne zapewniają:
- zwiększoną ochronę silnika, gdyż utrzymują wysoką całkowitą liczbę zasadową od wymiany do wymiany oleju, co pozwala wydłużyć żywotność silnika,
- skuteczne smarowanie w niskiej temperaturze, co pomaga ograniczyć zużycie w warunkach zimnego rozruchu,
- stabilnością termiczną oraz odpornością na utlenianie – cząsteczki sadzy i inne zanieczyszczenia oraz produkty uboczne spalania mogą prowadzić do gęstnienia oleju, co z kolei zwiększa zużycie paliwa i silnika,
- wydłużonymi okresami między wymianami oleju,
- ochroną systemu emisji spalin – oleje niskopopiołowe są niezbędne do poprawnego działania filtrów cząstek stałych (DPF).
Zalety oleju syntetycznego są bezsporne, jednak jego cena jest wyższa niż oleju mineralnego. Trzeba więc wyliczyć, czy oszczędności na zużyciu paliwa zrekompensują zwiększony wydatek na zakup oleju syntetycznego. Bez względu na to, jaki olej chcemy stosować, musi on być dopuszczony do użytkowania przez producenta pojazdu.