Pomiń nawigację
Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Pompy wspomagania układu kierowniczego

2011-02-07

W hydraulicznych układach kierowniczych sercem systemu jest pompa, która tłoczy olej w układzie i generuje ciśnienie niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania wszystkich elementów układu. Pompa ma również decydujący wpływ na sprawność układu kierowniczego, zużycie energii oraz poziom hałasu. 
Pompy podwójne i łopatkowe produkuje i regeneruje firma ZF Parts (jedna z marek koncernu ZF). Są one montowane w pojazdach następujących marek: DAF, IVECO, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania, Volvo.
ZF Parts wytwarza różnego rodzaju pompy. Do najpopularniejszych należą pompy łopatkowe.

W wielu pojazdach stosuje się tzw. pompy podwójne, składające się z pompy łopatkowej oraz pompy zębatej w zespolonej obudowie. Oba mechanizmy napędzane są wspólnym wałkiem, jednakże wytwarzają one odrębne przepływy. Pompa łopatkowa jest elementem hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego, natomiast pompa zębata jest elementem układu paliwowego.
W przypadku pojazdów o wysokiej obciążalności osi skrętnej lub znacznej ilości osi skrętnych stosowane są zespoły pompy łopatkowej lub pompy podwójnej z dodatkową pompą promieniową.Pompy łopatkowe i podwójne zawsze napędzane są przez silnik pojazdu. Jeżeli praca silnika zostaje wstrzymana podczas jazdy, wspomaganie hydrauliczne przestaje działać ze względu na brak napędu, a kierowanie pojazdem jest możliwe wyłącznie przez wykorzystanie siły mięśni kierowcy.

W pewnych przypadkach takie sterowanie mechaniczne może okazać się niemożliwe. W związku z tym istnieje konieczność zastosowania dwóch, niezależnych układów kierowniczych w pojazdach użytkowych o wysokiej obciążalności osi skrętnej lub wyposażonych w większą ilość osi skrętnych. Układy te napędzane są odpowiednio przez pompę łopatkową oraz pompę promieniową. Pompy promieniowe stosowane w pojazdach użytkowych pełnią funkcję awaryjnego systemu wspomagania układu kierowniczego. Obok pompy łopatkowej lub podwójnej, stanowią dodatkowe źródło ciśnienia dla układu. Pompa promieniowa stosowana jest wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, gdy zawodzi główna pompa łopatkowa, aby ciśnienie oleju w układzie kierowniczym nie spadło poniżej poziomu niezbędnego do poprawnej pracy systemu. 

Lokalizacja pompy promieniowej przy skrzyni biegów zapewnia napęd przez ruch pojazdu, dzięki czemu pompa pracuje w sposób ciągły, nawet bez obciążenia, oraz wtedy, gdy nie jest wykorzystywana. Kierunek pracy pompy jest niezależny od kierunku ruchu pojazdu, dzięki czemu pompa pracuje zarówno podczas jazdy w przód i w tył.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email