Koła dwu-masowe należą do części zużywających się okresowo. Dlatego, niezależnie od zachowania się zespołu: „ koło zamachowe dwu-masowe : sprzęgło”(jeżeli został on już zdemontowany), należy zawsze dokonać pomiarów luzów między dwoma elementami koła.
1. Pomiar przechyłu– luz na chybotanie (koła dwu- masowe 430 mm)
Maksymalne odchylenie wtórnej tarczy na średnicy około 430 mm może wynosić + /- 2 mm.
(luz 4mm )
Zbyt duże odchylanie się tarczy powoduje wycieranie się zębów wielowypustu piasty tarczy sprzęgłowej. Dlatego, nawet jeżeli wyniki pomiarów luzu są bliskie,, ale nie przekraczają jeszcze dopuszczalnych wartości ale na krawędziach zębów piasty powstały już zadziory, takie koło wraz ze sprzęgłem należy bezwzględnie wymienić.
Zalecenie: 3 pomiary wykonać co 120°, aby uzyskać średnią wartość.
2. Pomiar luzu poprzecznego (koła dwu- masowe 430 mm)
Maksymalny luz poprzeczny może wynosić 0,3 mm.
Zalecenie: 3 pomiary wykonać co 120°, aby uzyskać średnią wartość
Zbyt duży luz powoduje drgania całego układu napędowego. Dotychczasowe doświadczenia mówią, że dopuszczalne wartości graniczne luzu wykazują koła o przebiegach
600 000 – 1 000 000 km (zależnie od sposobu eksploatacji). Jednak trzeba pamiętać o tym ,że po osiągnięciu wartości granicznych, luz bardzo szybko się powiększa i może doprowadzić do zniszczenia zespołu: „koło dwu-masowe : sprzęgło”.