Pomiń nawigację

Diesle na gaz LPG

2010-01-09

Zwolennicy silników z zapłonem samoczynnym prowadzą próby nad przystosowaniem go do zasilania gazem propan-buran (LPG).
W związku z coraz ostrzejszymi normami czystości spalin producenci ciężarówek zastanawiają się nad możliwością wykorzystania gazu LPG jako paliwa dodatkowego. Zasilanie gazem silników ZS ma na celu zmniejszenie emisji toksycznych związków w spalinach oraz zwiększenie mocy maksymalnej. Wykorzystanie gazu LPG można przeprowadzić na 3 sposoby.

Zasilanie wyłącznie gazem 

Przeróbka silnika ZS na zasilanie wyłącznie gazowe jest dość skomplikowane i, szczerze mówiąc, problematyczne. Należy bowiem z silnika wysokoprężnego zrobić... niskoprężny. W tym celu trzeba zdemontować istniejący układ wtryskowy oleju napędowego i zamontować nowe układy: zapłonowy (ze świecami zapłonowymi), przepustnicę powietrza, układ zasilania paliwem gazowym (LPG) i reaktor katalityczny. To jeszcze nie koniec – trzeba zmodyfikować kształt komory spalania w tłoku i ewentualnie przerobić głowicę. Ingerencja jest więc bardzo poważna i droga. Jest jednak mało prawdopodobne, by taka przeróbka była uzasadniona ekonomicznie i kiedykolwiek zastosowana w praktyce. Ponadto napotkano na problemy związane z nadmiernym przegrzewaniem się silnika. 

Silnik dwupaliwowy 

Idea tego pomysłu wzorowana jest na instalacjach gazowych stosowanych w silnikach z zapłonem iskrowym. Silnik może pracować albo na oleju napędowym lub na oleju napędowym z dodatkiem gazu. Trzeba więc zamontować dodatkową instalację zasilania gazem LPG wraz ze zbiornikiem. Gaz w fazie lotnej jest wtryskiwany do kolektora dolotowego. Działa to w ten sposób, że zmniejszona dawka oleju napędowego służy do zainicjowania zapłonu gazu. Podczas badań okazało się, że udział gazu w stosunku do oleju napędowego nie powinien przekraczać 25%. Jeśli będzie większy, np. 50%, narasta zjawisko spalania stukowego. 

Domieszka gazu do oleju napędowego 

Najprostszą i najtańszą metodą jest dodawanie gazu do oleju napędowego. Trzeba zamontować dodatkową instalację gazową i zbiornik gazu. Silnik pracuje na mieszance oleju z gazem, przy czym gazu nie może być więcej niż 15- 25%. Według przeprowadzonych badań zaobserwowano mniejszą toksyczność spalin i wzrost mocy maksymalnej. Ze względu na korzystne własności gazu niektórzy badacze spodziewają się wydłużenia żywotności silnika. 

Niektóre firmy za granicą sprzedają zestawy do adaptacji silników ZS na paliwo gazowe LPG, ale są to jednak silniki do aut osobowych. Do dużych silników stosowanych w ciężarówkach coraz chętniej stosuje się zasilanie gazem ziemnym CNG. Takie dwupaliwowe układy są produkowane i stosowane. W tych rozwiązaniach stosuje się mieszankę oleju napędowego z gazem ziemnym w różnych proporcjach, nawet z 90% udziałem tego gazu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email