Inter Cars Off Highway – kompleksowe wsparcie klientów poprzez profesjonalne szkolenia
Postulaty TLP: dopuszczenie syntetycznego paliwa i większe dopłaty do elektrycznych ciężarówek
2024-01-25
Jakub Olkowski
Pod koniec grudnia ogólnopolska organizacja zrzeszająca pracodawców w branży transportowej TLP (Transport i Logistyka Polska) zwróciła się w formie pisemnej do dwóch ministerstw. Resort klimatu oraz Ministerstwo Infrastruktury zostało poinformowane o potrzebach polskich przewoźników wynikających z wymagań ekologicznych.
W liście poproszono o dopuszczenie do obrotu w Polsce syntetyczne paliwo HVO100, a także o wprowadzenie dopłat, wzorem innych krajów w UE, do zakupu pojazdów elektrycznych.
Co to jest paliwo syntetyczne HVO100?
HVO100 jest olejem napędowym, który można stosować w silnikach diesla. Jest produkowany z odpadów roślinnych, dzięki czemu jego spalanie powoduje spadek emisji gazów cieplarnianych o 90 procent. W Polsce nie zostało jeszcze wprowadzone (brak odpowiednich regulacji), ale z powodzeniem jest stosowane w krajach Beneluksu, Litwie, Węgrzech, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Czechach i Słowacji.
W przypadku dopłat do pojazdów elektrycznych TLP wskazuje, że programy promujące zakup takich pojazdów z powodzeniem funkcjonują w większości krajów unijnych. Niektóre kraje dopłacają nawet 80% różnicy w cenie pomiędzy pojazdem spalinowym i analogicznym elektrykiem.
Polskie firmy bez dopłat są mniej konkurencyjne i nie mogą dopasować się do najnowszych trendów w polityce transportowej UE…
Przeczytaj także:
Do pierwszego marca zawieszono protest przewoźników na granicy z Ukrainą… (intercars.com.pl)
Raport urzędowy: kierowcy ciężarówek najbardziej poszukiwanym zawodem w Polsce
Opony rozpoznające parametry jazdy – nowe rozwiązanie dla ciężarówek? (intercars.com.pl)
Rosja w zapaści transportowej w 2023? Ilościowy rekord i pojazdy z Chin… (intercars.com.pl)
„Paszport baterii” - BASF będzie przetwarzać zużyte ogniwa z ciężarówek. Kto skorzysta z usługi? (intercars.com.pl)