Nowość od LIQUI MOLY, czyli najnowsza wersja urządzenia JET CLEAN TRONIC
Kalibracja i obsługa ADAS – dlaczego nowoczesny warsztat powinien to rozważyć?
2023-07-06
Zmniejszenie liczby wypadków drogowych to kierunek w jakim powinna podążać współczesna motoryzacja. W związku z tym Parlament Europejski wprowadził w życie rozporządzenie 2019/2144, które obowiązuje od 6 lipca 2022r. i nakłada na producentów pojazdów obowiązek wyposażenia ich w szereg układów - tzw. ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) czyli systemów, których celem jest poprawa bezpieczeństwa. Są to min. zaawansowane systemy hamowania awaryjnego lub inteligentny asystent kontroli prędkości).
Niezależnie od narzuconych wymagań, producenci od lat wyposażają swoje samochody w różnego rodzaju systemy wspomagające kierowcę, gdyż według statystyk ok. 90% wypadków i kolizji drogowych jest w pewnym stopniu wynikiem błędu ludzkiego.
Różnorodne systemy ADAS mogą realnie przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków spowodowanych ludzką pomyłką, których działanie ma na celu pośrednio zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drogach.
Najczęściej wykorzystywane czujniki w systemach ADAS
Advanced Driver Assistance Systems jest “mózgiem”, który do działania wykorzystuje sieć wszystkich czujników i sterowników, zamontowanych w pojeździe. Dzięki temu komunikacja w całym systemie jest błyskawiczna.
Są to miedzy innymi:
- Kamera multifunkcyjna;
- Radar wykorzystujący fale radiowe (zarówno dalekiego jak i krótkiego zasięgu);
- LiDAR działający podobnie jak Radar, wykorzystujący jednak wiązki światła (laser) zamiast fal radiowych;
- Kamery wspomagania parkowania;
- Czujniki ultradźwiękowe, znane z systemów parkowania;
- Kamery podczerwone do systemów wspomagania jazdy nocą (Night Vision);
- Funkcja 5G i V2X.
Kiedy konieczne jest przeprowadzenie kalibracji ADAS?
Większość czujników jest bardzo precyzyjnie ukierunkowanych i będzie wymagać kalibracji, jeśli ich pozycja zostanie w jakikolwiek sposób naruszona. Należy wziąć pod uwagę, że błędne ustawienie czujnika, nawet o ułamek milimetra lub kąt kilku minut, może spowodować, że pojazd nie będzie utrzymywał zakładanego przez producenta toru jazdy. Często nawet niewielka kolizja lub kolizja parkingowa mogą spowodować zmiany w czujnikach odpowiedzialnych za funkcje wspomagające kierowcę.
Kalibracja systemów ADAS powinna następować po każdej czynności serwisowej związanej z ingerencją bezpośrednio w system np. wymiana kamery, czujnika radarowego, jak również po naprawach systemów powiązanych z ADAS np. po wymianie szyby, demontażu pasa przedniego z czujnikiem radarowym, ale również po naprawie zawieszenia wraz z geometrią kół czy zmianie rozmiaru opon.
Niestety, większość czujników ADAS nie ma możliwości autodiagnostyki
Tak – niewiele czujników pracujących w układach wspomagających informuje kierowcę o niepoprawnym działaniu/montażu. Profesjonaliści z branży motoryzacyjnej muszą znać i przestrzegać standardów OEM dotyczących kalibracji ADAS i wiedzieć, że wymienione powyżej sytuacje (jak wymiana pasa przedniego, stłuczka parkingowa lub ingerencja w układ zawieszenia) mogą powodować konieczność kalibracji kamer i radarów, tak aby systemy ADAS pojazdu działały prawidłowo.
Kalibracja ADAS statyczna czy dynamiczna?
Niektóre samochody, mają systemy ADAS, które są kalibrowane dynamicznie. W przypadku tego typu kalibracji wystarczy jechać w odpowiednich warunkach, a system dostosuje się automatycznie. Większość producentów preferuje jednak kalibrację statyczną, ze względu na dużą zależność od czynników drogowych, takich jak niekorzystne warunki pogodowe, natężenie ruchu lub nieodpowiednia infrastruktura. Do tego typu kalibracji warsztat musi dysponować odpowiednim stanowiskiem roboczym i dodatkowym wyposażeniem.
Na czym polega statyczna kalibracja kamery ADAS?
Ważną częścią tego typu wyposażenia są tablice kalibracji kamery, które zawierają obrazy referencyjne dla każdego modelu samochodu. Kalibracja systemu przedniej kamery polega na poprawnym ustawieniu urządzenia z daną tablicą przed pojazdem i zapisaniu ustawień w sterowniku kamery. Postępy w elektronice oznaczają, że kontrolery systemowe i kamery w dzisiejszych samochodach są znacznie bardziej wydajne niż w poprzednich latach, co oznacza, że mogą wykonywać coraz więcej zadań jednocześnie. Dlatego jeden lub więcej systemów kamer może być odpowiedzialnych za działanie różnych systemów ADAS.
Możliwość wymaganej obsługi systemów ADAS jako nawyk warsztatowy
Technologia czujników ADAS to ekscytująca innowacja, lecz należy pamiętać, że bez kalibracji systemu ADAS pojazdu mogą nie działać lub nawet działać nieprawidłowo — inicjując ostrzeżenia, hamując lub kierując zbyt wcześnie lub zbyt późno. Stąd też czołowe firmy z branży, do których należy Hella, zapewniają swoim klientom odpowiednie produkty i niezbędny „know how” w zakresie kalibracji i obsługi systemów ADAS.