Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Siły i momenty sił a proces hamowania pojedynczego koła

2017-10-05

Siły i momenty sił, towarzyszące procesowi hamowania koła: FNK - siła nacisku
koła na nawierzchnię drogi; FH - siła hamowania (na styku opony i nawierzchni drogi);
FHH - siła hamowania hamulca (na styku okładziny ciernej z tarczą lub bębnem hamulcowym);
MFH - moment hamowania siły hamowania; MFHH - moment hamowania
siły hamowania hamulca; rd - promień dynamiczny koła (promień działania siły hamownia);
rFHH - promień działania siły hamownia hamulca.
Siły i momenty sił, towarzyszące procesowi hamowania koła: FNK - siła nacisku koła na nawierzchnię drogi; FH - siła hamowania (na styku opony i nawierzchni drogi); FHH - siła hamowania hamulca (na styku okładziny ciernej z tarczą lub bębnem hamulcowym); MFH - moment hamowania siły hamowania; MFHH - moment hamowania siły hamowania hamulca; rd - promień dynamiczny koła (promień działania siły hamownia); rFHH - promień działania siły hamownia hamulca.
Gdy kierowca naciska na pedał hamulca, na styku materiału ciernego i tarczy lub bębna hamulcowego, powstaje siła hamowania hamulca FHH (rys.13). Ta siła działa na ramieniu rFHH, co powoduje powstanie momentu hamowania siły hamowania hamulca MFHH, którego wartość obliczamy poniższego wzoru. Gdy koło jest hamowane, na styku opony z nawierzchnią drogi działa siła hamowania FH (rys.13). Działa ona na tzw. promieniu dynamicznym rd, którym nazywamy odległość osi obrotu koła od nawierzchni drogi.

W ten sposób siła hamowania FH powoduje powstanie momentu hamowania siły hamowania MFH, którego wartość obliczamy poniższego wzoru:

MFH = FH x rd

Momenty sił MFHH i MFH mają przeciwne kierunki działania.
Jeśli ich wartości są równe, wówczas równoważą się (rys.13). Mówimy wówczas o hamowaniu w warunkach równowagi. Są to warunki pożądane. Jeśli tej równowagi nie ma, wówczas samoczynnie tak zmienia się wartość poślizgu koła, aby tę równowagę osiągnąć (jest to tzw. autoregulacja), ale nie zawsze jest to możliwe.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 46/październik 2012  „Układ ABS część 1 Kompendium praktycznej wiedzy”


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email