Pomiń nawigację
Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Wskazówki dotyczące montażu pomp wody oraz stosowania past lub smarów

2024-11-12

Zmiana pompy cieczy chłodzącej to jedna z mniej przyjemnych prac warsztatowych przy tym układzie. Nowa pompa musi być zamontowana szczelnie, a po całym procesie konieczne jest ponowne napełnienie układu płynem i odpowietrzenie, co zajmuje sporo czasu. Continental, producent kompletów rozrządu, zwraca uwagę, w jaki sposób powinien się odbywać prawidłowy montaż pompy wody.
Artykuł techniczny Continental
Artykuł techniczny Continental
Sprawdź promocję "Elektryczna Jesień" na sprzęgła i rozrządy:



Budowa pompy wody:

  1. Koło pasowe (zębate, gładkie) lub flansza do której mocuje się koło pasowe pompy
  2. Zaślepka zbiornika (syfonu), połączona z otworem inspekcyjnym/przelewowym
  3. Otwór montażowy pompy do silnika
  4. Zbiornik na ciecz chłodzącą (syfon) w przypadku jakichkolwiek wycieków, np. spod uszczelniacza mechanicznego
  5. Uszczelka gumowa (O-ring) zamontowana na powierzchni styku pompy z silnikiem
  6. Uszczelniacz mechaniczny (uszczelniacz mechaniczny/dynamiczny lub uszczelniacz osi)
  7. Wirnik (tutaj wersja zamknięta)
  8. Obudowa pompy
  9. Zintegrowane łożysko
Problem: Wycieki cieczy chłodzącej przez uszczelnienie/powierzchnię przylegania lub otwór odpływowy/zbiornik na ciecz chłodzącą (syfon). Dodatkowo pojawiający się hałas podczas pracy.

Przyczyna: Niewłaściwe i/lub nadmierne użycie pasty uszczelniającej bądź smaru, prowadzi do wycieków i/lub powstania hałasu podczas pracy. Ciała obce zasysane są do wnętrza uszczelniacza mechanicznego pompy, co w konsekwencji może spowodować jego uszkodzenie.

Rozwiązanie: Jeżeli pompa wody jest wyposażona w uszczelkę gumową, np. O-ring lub suchą, np. uszczelkę papierową, należy używać tylko tych uszczelek. Pastę uszczelniającą należy stosować jedynie w przypadku pomp wymagających tego typu uszczelnień. Takie pompy wody mają na ogół specjalne rowki do nakładania szczeliwa na powierzchnię uszczelniającą/przylegania.

W przypadku konieczności użycia tego typu uszczelnienia, należy używać tylko pasty uszczelniającej określonej przez producenta pojazdu oraz ściśle przestrzegać instrukcji jej użycia (czas schnięcia itp.).

Podczas montażu pompy, gumowy O-ring należy zwilżyć cieczą chłodzącą przewidzianą do tego pojazdu. Nie wolno używać smaru, pasty uszczelniającej lub innych tego typu środków!

W przypadku gdy do montażu wymagana jest pasta uszczelniająca, nie należy stosować żadnych innych uszczelnień. Wypełnij rowek tworząc uszczelnienie o szerokości 3-4 mm. Upewnij się, że szczeliwo zostało nałożone prawidłowo, jak pokazano na poniższym przykładzie.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email