Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Motoryzacyjny kongres z udziałem Inter Cars

2023-11-30

We czwartek 23 listopada 2023 r. w Hotelu Sound Garden w Warszawie odbył się Kongres Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). To jedno z najważniejszych wydarzeń w branży  motoryzacyjnej w Polsce. Tradycyjnie nie mogło na nim zabraknąć przedstawicieli Inter Cars.

Kongres Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych - panel dyskusyjny
Kongres Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych - panel dyskusyjny

Spotkanie najważniejszych firm i ekspertów branży automotive odbyło się już po raz 18. W związku z osiągnięciem przez kongres pełnoletności, podczas zaplanowanych panelów nie zabrakło podsumowań. Ciekawą prezentację o 30-letniej historii rynku wygłosił Alfred Franke, współzałożyciel SDCM, a obecnie Prezes Grupy Moto Focus. Przede wszystkim jednak podczas licznych dyskusji skupiono się na obecnej sytuacji branży oraz prognozach na przyszłość i pespektywach jej rozwoju.

Podczas kongresu zaplanowanych zostało ponad 10 sesji merytorycznych. Omówiono podczas nich m.in.:

  • obecną sytuacją europejskiego rynku motoryzacyjnego,
  • wpływ geopolityki na rozwój tej branży przemysłu na Starym Kontynencie,
  • aktualną sytuację oraz możliwą przyszłość Stacji Kontroli Pojazdów,
  • kwestie gospodarki obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym,
  • preferencje konsumentów dotyczące części wykorzystywanych do napraw,
  • pozyskiwanie talentów przez firmy z branży motoryzacyjnej.

Przedstawiciele Inter Cars wzięli udział w panelach, zorganizowanych podczas kongresu, dotyczących ostatnich dwóch z wymienionych wyżej tematów.

Jakie części ma dzisiaj do wyboru konsument?

Uczestnikami panelu „Preferencje konsumentów dotyczące części wykorzystywanych do napraw” byli:

  • Przemysław Wołosewicz Dyrektor ds. Regeneracji i Gospodarki Cyrkularnej w Inter Cars,
  • Piotr Grzemski z Grupy OTOMOTO,
  • Zbigniew Nowak z firmy Antałex,
  • Sławomir Weleziński z Delphi Technologies.

Podczas sesji rozmówcy oceniali, jaki wybór mają klienci decydujący się na naprawę swoich aut. Punktem wyjścia do dyskusji był fakt, że kierowcy mogą decydować się nie tylko na części nowe – markowe lub zamienniki – ale także wybierać sposób asortymentu części regenerowanych oraz używanych.

Słowem wstępu w tym kontekście Przemysław Wołosewicz opowiedział o podziale części używanych na trzy kategorie: używane nadające się do dalszego wykorzystania, używane w stanie pozwalającym na użycie rdzenia do produkcji części regenerowanej oraz zużyte, stające się odpadem. Wskazał również, że na popularność części regenerowanych i używanych wpływa upowszechnianie kultury zero waste oraz zmiany gospodarcze.

Podczas debaty podniesiona została kwestia konieczności wzmocnienia edukacji konsumentów w zakresie cech takich części – ich jakości, ceny oraz procesu produkcji w przypadku części regenerowanych. Mając odpowiednią wiedzę na ten temat, mogliby oni podejmować lepsze dla nich decyzje.

Paneliści wskazali, że części inne niż nowe mogą być dobrą alternatywą dla szerszej grupy klientów niż tylko użytkownicy aut starszych oraz osoby, dla których ważne są kwestie ograniczenia wykorzystania zasobów planety.

Zielony aspekt regeneracji

W dobie wyzwań związanych z eksploatacją środowiska i zmianami klimatu, dużą zaletą części regenerowanych jest ograniczenie produkcji materiałów służących do tworzenia podzespołów. Zużycie surowców w procesie regeneracji jest od 50 do 90% niższe niż w przypadku produkowania nowej części zamiennej od podstaw. Fabryczna regeneracja części pozwoliła w 2020 roku zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 800 tys. ton, co jest odpowiednikiem emisji śladu węglowego pozostawionego przez 120 tys. statystycznych mieszkańców Unii Europejskiej.

Rynek takich części regenerowanych i używanych jest rozwojowy, jednak – co zauważyli dyskutujący – musi się zmierzyć z kilkoma wyzwaniami. Jednym z najważniejszych jest trudność w pozyskaniu z rynku części używanych nadających się do ponownej sprzedaży (ze znaną historią i spełniających normy jakościowe) oraz takich, które mogą zostać wykorzystane w procesie regeneracji.

Jak pozyskać utalentowanych pracowników?

Jeden z paneli podczas tegorocznego kongresu stanowił kontynuację dyskusji podjętej już w ubiegłym roku. Była to sesja pt. "Talenty w branży motoryzacyjnej vol. II", której uczestnikami byli:

  • Krzysztof Soszyński, Wiceprezes Inter Cars SA,
  • Stephane Freitas z NEXUS Automotive International SA,
  • Fotios Katsardis z TEMOT International Autoparts GmbH,
  • Michał Tochowicz z Moto-Profil sp. z o.o.

Rozmówcy dyskutowali m.in. o tym, że poszukiwanie sposobów na przyciągnięcie ludzi na rynek pracy tego sektora musi uwzględniać, jaki wpływ na jego obecne postrzeganie ma historia oraz dawne nawyki i mentalność poprzednich pokoleń. Jednym z podjętych podczas dyskusji wątków, było to, że aby branża automotive mogła pozyskać innowacyjne osoby, musi pokazać im swoją innowacyjną twarz. W staraniach o takich pracowników konkurentem firm motoryzacyjnych są m.in. giganci technologiczni, tacy jak choćby IBM.

Inwestycje w innowacje

Nie bez znaczenia jest też to, w jak zróżnicowanych „branżach w branży” mogą rozwijać się obecnie specjaliści, budujący karierę w sektorze auto-moto – od zaawansowanej inżynierii technicznej, przez globalną logistykę, po najnowocześniejsze rozwiązania IT. Dla firm to wyzwanie, ponieważ każdy departament ma inne wymagania i poszukując pracowników musi przedstawić dostosowaną do danej grupy ofertę. Cechą charakteryzującą jednak całą szeroko pojętą branżę jest jej innowacyjność – to zaleta w oczach, wspomnianych w temacie panelu, talentów.

Przemysł motoryzacyjny ma argumenty, by promować się jako miejsce, w którym można zatrudnić się, aby mieć wpływ na wielkie zmiany. Producenci części motoryzacyjny są liderem w Europie pod względem nowych patentów składanych każdego roku. Firmy tego sektora inwestują ponad 30 miliardów euro rocznie w badania i rozwój, wychodząc w ten sposób globalnym wyzwaniom, także w zakresie celów zrównoważonego rozwoju.  

Branży potrzebni są utalentowani, myślący nieszablonowo pracownicy. Dlatego właśnie zachęcenie właściwych ludzi do wybrania kariery w sektorze motoryzacyjnym było tematem jednego z paneli obecnego i zeszłorocznego Kongresu SDCM.

Spotkanie na motoryzacyjnym szczycie

Coroczny Kongres SDCM należy do najważniejszych wydarzeń w branży na europejskim rynku. Organizujące go stowarzyszenie zrzesza ponad 100 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących firmy o wartości blisko 140 mld złotych, rocznie tworzących ponad 330 000 miejsc pracy. SDCM należy też do największych organizacji europejskich takich jak: CLEPA(Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).

W tegorocznym kongresie wzięło udział ponad 30 najwyższej klasy prelegentów oraz kilkuset uczestników. Patronami medialnym objęły go media branżowe oraz biznesowe. Patronatem honorowym objęły wydarzenie organizacje biznesowe, ministerstwa oraz agencje rządowe działające w obszarze rozwoju przedsiębiorczości i innowacji.  Panele eksperckie można było tradycyjnie śledzić online na stronie kongres.sdcm.pl.


Czytaj także:

Inter Cars jedną z najcenniejszych polski marek

Nowy ranking Forbes z Inter Cars

Opublikowano raport na temat rynku warsztatowego

II edycja programu stypendialnego Akcelerator Fundacji Inter Cars wystartowała!


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email